Björn Norlin är lektor i pedagogik och docent i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning.
Jag heter Björn Norlin och är lektor i pedagogik och docent i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. 2010 disputerade jag med en utbildningshistoriskt inriktad avhandling om bildningsaktivitet och kollektivt identitetsskapande bland elever vid 1800-talets och det tidiga 1900-talets läroverk. Min forskning har efter det berört sådant som samisk utbildningshistoria och missionshistoria, samt rumsliga och materiella aspekter av utbildning i både förflutna och nutida skolkontexter. I dagsläget är jag involverad i flera olika publikationer som berör utbildning och våld, elevhälsans historia samt historias och utbildningshistorias roll i nutida försoningsprocesser. Jag är även engagerad i forskning om internationalisering av högre utbildning.
Till pågående eller nyligen avslutade forskningsprojekt hör ”Svenska missionssällskapet och utbildningen av samiska barn och ungdomar i 1800-talets Sápmi”, ”Skolhygienen och elevhälsans uppkomst” samt "Den svenska skolgårdens kulturhistoria: Skolans utemiljö som pedagogiskt rum och socialt spänningsfält 1611–2011".
Sedan 2015 har jag ett uppdrag som biträdande föreståndare för Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området vid Lärarhögskolan (Umeå universitet), och inom ramarna för det uppdraget jobbar jag även med internationalisering av utbildning och forskning på lärarutbildningsområdet. Jag är också en av redaktörerna för tidskriften Nordic Journal of Educational History (NJEDH).