Björn Norlin är lektor i pedagogik och docent i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning.
Jag heter Björn Norlin och är lektor i pedagogik och docent i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. 2010 disputerade jag med en utbildningshistoriskt inriktad avhandling om bildningsaktivitet och kollektivt identitetsskapande bland elever vid 1800-talets och det tidiga 1900-talets läroverk. Min forskning har efter det berört sådant som utbildningshistoria och missionshistoria med samisk tematik, samt rumsliga och materiella aspekter av utbildning i både förflutna och nutida skolkontexter. I dagsläget är jag involverad i forskning som berör minoriteters skolning, historias och utbildningshistorias roll i nutida försoningsprocesser, didaktik och lärarutbildning med fokus på det arktiska området och internationalisering av högre utbildning.
Till pågående eller nyligen avslutade forskningsprojekt hör ”Svenska missionssällskapet och utbildningen av samiska barn och ungdomar i 1800-talets Sápmi”, ”Skolhygienen och elevhälsans uppkomst” samt "Den svenska skolgårdens kulturhistoria: Skolans utemiljö som pedagogiskt rum och socialt spänningsfält 1611–2011".
Jag är föreståndare för Humanistiska fakultetens forskarskola och biträdande vetenskaplig ledare för Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området (båda vid Umeå universitet). Inom ramarna för uppdragen jobbar jag även med internationalisering av forskarutbildning och forskning.
Jag har en position som Arctic Five Chair och är en av redaktörerna för tidskriften Nordic Journal of Educational History (NJEDH).