TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till Vårdadministrativa programmet, men innan du kan börja måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi hälsar dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid!
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på första kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra från och med ons 26 augusti till och med ons 2 september. Om du inte har registrerat dig senast den 2 september 2020 förlorar du din plats på programmet.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Om du inte vill behålla din plats på kursen ber vi dig lämna återbud.
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
(Länka till: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/)
Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.
(Länka till: https://www.umu.se/student)
Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.
(Länka till: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/glomt-losenord-eller-anvandarnamn/)
Terminen börjar måndag den 31/8 med den första kursen Vårdens administration, organisation och politik. Från och med det datumet kommer kurssajten finnas tillgängligt på Canvas (mer information om kurssajter nedan). Ansvariga på den första kursen, är Fredrik Olsson Spjut, Enheten för ekonomisk historia och Rolf Hugosson, Statsvetenskapliga institutionen.
Pga. den rådande Covid19 pandemin kommer vi inte ha en inledande träff i Umeå som vi brukar. Istället kommer vi genomföra en digital introduktionsträff via Zoom (mer information om Zoom hittar ni längre ned). Denna träff kommer ske Tisdagen den 1 september från 13.00 fram till ca 17.00. Under den träffen kommer information om programmets upplägg, studieteknik m.m. ges så det är av största vikt att ni deltar på denna träff.
Programmet är i huvudsak nätburet och går på heltid. Det betyder att du skall ägna ca 40 timmar per vecka åt studierna. För att klara utbildningen behöver du ha tillgång till en dator med webbläsare och webbkamera med mikrofon samt en bra bredbandsuppkoppling. Ett fåtal träffar under utbildningen kommer att äga rum i Umeå när det krävs, t ex när du och dina kurskamrater skall arbeta med dataprogram som inte får spridas. Mer information om dessa träffar kommer ges under den inledande Zoom-träffen den 1 september.
Vid frågor om programmet kontakta
Programsamordnare Jonatan Svanlund jonatan.svanlund@umu.se
Studieadministratör Maria Lindström maria.lindstrom@umu.se
Vi kommer huvudsakligen använda Canvas som lärplattform på det här programmet. Ni kommer dock inför terminsstarten även få en programsida (VADM20). Den kommer ni åt via vår andra lärplattform Cambro. På VADM20-sidan kommer ni hitta mer generell information om programmet samt lite ytterligare information om den inledande kursen. Programsidan kommer finnas tillgänglig från mitten av augusti. Länken till den inledande träffen på Zoom kommer läggas ut ca en vecka före träffen på denna sida.
När du aktiverat ditt UMU-id når du båda lärplattformarna (Canvas och Cambro) via länkarna/genvägarna på studentwebben, www.student.umu.se. Mer information om våra lärplattformer och andra IT-tjänster finns på www.student.umu.se/om-system-och-it-tjanster-for-studenter. Via denna länk hittar ni även information om Zoom. Se till att ladda ned Zoom och sätta in er i hur denna fungerar i god tid innan träffen den 1 september.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.