"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Personalvetarprogrammet

Hej! Vi gratulerar dig till en plats på Personalvetarprogrammet i Umeå! I detta brev får du viktig och användbar information som du behöver ta del av inför hösten, så läs det noggrant. Om du har frågor är du välkommen att kontakta vår programvägledare Jenny via kontaktformuläret längst ner. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på programmet

    Mellan den 26 augusti - 3 september 2024, kan du registrera dig på programmets första kurs.

    Om du i förväg vet att du inte har möjlighet att registrera dig då, men vill behålla din plats, måste du anmäla det till oss innan sista dagen för registrering, via kontaktformuläret längst ner. Skulle du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig, måste du kontakta oss så fort som möjligt, eftersom lediga platser kommer att erbjudas dem som står på reservlistan.

    Du registrerar dig på Ladok för studenter som du når via Studentwebben. För att kunna logga in på Studentwebben (och senare även dina kursplattformar) behöver du ett aktivt Umu-id. Instruktioner om hur du aktiverar ditt Umu-id hittar du under punkt två här ovanför. På programintroduktionen kommer det också finnas hjälp, om du stött på problem.

     

  • 4. Börja programmet

    2 september 2024

    Tid: Se schema

    Plats: Se schema

    Programmet har i samband med första dagen ett upprop som det är viktigt att du kommer till. Har du av någon anledning inte möjlighet att närvara på uppropet, men vill behålla din plats på programmet, måste du meddela det i kontaktformuläret. Gör du inte det förlorar du din studieplats, som då erbjuds nästa person på reservlistan.

     

Om programmet

  • Välkommen till Personalvetarprogrammet, vid Umeå universitet

    Inför programstart

    - Vi vill alla ge dig en så bra start som möjligt. Som ny student kommer du att bli uppringd av någon av våra trevliga studenter från studentföreningen PLUM (Personalvetarna i Umeå) efter den 1 augusti. Passa då på att ställa de frågor du har innan programstarten. 

    - PLUM och ansvariga för insparken (generalerna) kommer att arrangera en hel del trevliga aktiviteter för er under er första tid på universitetet. Här hittar du välkomstbrev från båda grupperna:
    PLUM – välkomstbrev 
    Generaler – välkomstbrev 

    Vill du veta mer om PLUM, läs mer på deras hemsida: http://plum.nu/

    - Se till att ha aktiverat ditt Umu-id inför kursstart (se steg två om hur du aktiverar ditt Umu-id). 
    Logga gärna in och bekanta dig med kurssidan för första kursen i Canvas

    Vi kommer sedan välkomna dig till Umeå universitet och Personalvetarprogrammet genom en introduktion som består av tre steg:

    Steg 1: Introduktionsföreläsningar "Ny på universitetet" pågår mellan den 27-30 augusti. Introduktionsföreläsningarna vänder sig till samtliga nya studenter vid Umeå universitet. Vi uppmuntrar alla att ta del av dessa, då informationen som presenteras under dessa dagar, INTE nödvändigtvis kommer att behandlas i steg 2 och 3 nedan. Föreläsningarna genomförs helt webbaserat. Schema med exakta tider och innehåll för varje pass finns här:

    Ny student - studiestartsföreläsningar

    Steg 2. Programintroduktion 2-3 september
    Höstterminen 2024 börjar mån 2 september med två introduktionsdagar. Förutom upprop första dagen, så får du under dessa dagar viktig information om Personalvetarprogrammet och dess innehåll, om studier vid Umeå universitet och ditt kommande yrkesliv. Du får träffa undervisande lärare och programmets samordnare Frida Skog samt programvägledare Jenny Dufweke. Frida och Jenny finns som kontaktpersoner under dina tre år på utbildningen.

    Steg 3. Din första kurs startar onsdag 4 september

    Din första kurs på programmet heter 2PE165; HRM, organisation och arbetsliv, 15 högskolepoäng.

    Kursen startar  onsdag 4 september kl. 08:30 i lokalen Hörsal HUM.D.210 - Hummelhonung och introducerar de områden som Personalvetarprogrammet kommer att inriktas mot.
    I schemat (följ schemalänken ovan) ser du upplägget för de kommande veckorna på kursen och i kursplanen kan du läsa om kursens innehåll och kurslitteratur och vad det är tänkt att du ska lära dig.

    På P-programmets programhemsida finns mer information om programmet: Programhemsida

    Vi hälsar dig varmt välkommen till oss!

  • Bra att veta

    Studiemedel

    Vid ansökan om studiemedel anger du följande terminstider för läsåret 2024/2025:
    Höstterminen: 2 sept 2024 - 19 januari 2025
    Vårterminen: 20 januari - 8 juni 2025

    Vi rekommenderar att du ansöker om studiemedel för hela första läsåret (höst- och vårtermin) på en gång. För mer information om studiemedel: www.csn.se

    Studera vid Umu

    För att trivas under studietiden är det många bitar som behöver falla på plats. På den här sidan kan du läsa mer om att komma igång med studierna vid Umeå universitet, skaffa boende och om Umeå som stad.

    Buddyprogrammet

    Är du intresserad av att träffa nya människor från olika kulturer? Vill du hjälpa internationella studenter att komma till rätta i Umeå? Eller vill du förbättra dina språkkunskaper? Då är buddyprogrammet något för dig!
    Om du planerar att söka en utbytesplats kan det räknas som en merit om du har varit buddy. Läs mer och ansök här: Bli Buddy

  • Kontakt under sommaren

    Du kan kontakta din programvägledare Jenny Dufweke genom kontaktformuläret nedan. Hon är åter tors 8 augusti, men Infocenter är öppet hela sommaren och kan besvara de flesta frågor.

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)