TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till senare del av Masterprogrammet i arkitektur och stadsbyggnad, men innan du kan börja programmet är det några saker du behöver göra. Här får du veta vad du behöver göra, hur och när. Du hittar också information om programmet, universitetet och livet som student. Har du frågor utöver är välkommen att höra av dig till oss genom kontaktformuläret i slutet av sidan. Vi ses i januari!
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kurserna. På det här programmet ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra mellan 8 - 15 januari. Om du inte har registrerat dig senast den 15 januari riskerar du att förlora din plats på programmet.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara vid programstarten måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Obs! För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.
Om du har problem med att skapa ditt Umu-ID eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten så snart som möjligt.
Lärplattform Canvas
Vi använder lärplattformen Canvas. Kurssidan i Canvas publiceras några dagar innan kursstart. Observera att du måste aktivera ditt umu-ID innan du kan logga in på Canvas.
Schema
Efter att studiovalet är genomfört (läs om det längre ner) kommer du att få ett mail med information om vilken studio du är placerad i samt att du får tillgång till studions Canvassida. Där finner du information om den kommande terminen samt schema.
Kan du inte delta vid programstart?
Om du inte kan delta vid programstart är det viktigt att du meddelar oss innan genom att mejla: info@arch.umu.se
Ni som är antagna till senare del av programmet är antagna till olika terminer. De kurser just du ska läsa kommer att läggas till manuellt av oss i Ladok inför terminsstart. Om du undrar vilken termin du blivit antagen till, kontakta oss på info@arch.umu.se.
Vilka kurser som ingår i vilken termin hittar du i utbildningsplanen.
Undervisningen består i huvudsak av projektarbete med handledning – i grupp och individuellt. Under utbildningen kommer du att spendera en stor del av din studietid vid din arbetsplats i skolans studio och i verkstaden. I fokus står praktiskt arbete i verkstäder och ateljéer där du lär dig skapa ritningar och modeller. Under terminens gång kombineras projektarbetet med kurser i bland annat arkitekturteori, arkitekturhistoria och teknologi. Många föreläsningar ges av såväl internationellt som lokalt verksamma arkitekter, konstnärer och forskare.
De verktyg och material som du kan komma att behöva i din utbildning går vi närmare in på vid kursstart, men förutom egen dator är det bra att ta med egna pennor, sax, linjal och skissblock redan till de första dagarna. Det kan även vara bra att känna till att ungefär motsvarande belopp som på andra utbildningar går till kurslitteratur, på arkitektutbildningen fördelas över terminen till både resor, material, verktyg och litteratur.
Inför terminsstart vill vi att du gör ett studioval. Studiosystemet är en undervisningsmodell som bygger på att studenter tillsammans med ett lärarlag arbetar med ett specifikt forskningsområde inom arkitektur och stadsdesign. Studiorna innehåller studenter från mer än ett år.
Du kan läsa om våra olika studios här: Design studios
Du måste göra ditt val senast den 15 december genom att skicka ett mail till uma.admissions@umu.se
Du kan välja mellan studio 10, 11 och 12.
Du bör göra ett (1) förstahandsval och ett (1) andrahandsval. Studiorna tilldelas baserat på tillgängliga platser. Antalet platser i varje studio är begränsat. Om antalet inkommande studenter som vill gå med i en specifik studio överstiger antalet lediga platser kommer urvalet att göras slumpmässigt bland studenter som lämnat in i tid.
Vi kan inte garantera att du får ditt första- eller andrahandsval av studio.
Välkommen till studier vid Arkitekthögskolan (UMA) här i Umeå.
Arkitektur handlar om samhälls-, stads- och landsbygdsutveckling, om platser och byggnader. En arkitekt behöver kunna besvara frågor som: Vilka grupper finns representerade i byggandet av det framtida samhället? Hur kan arkitektur bidra till ett hållbart och socialt rättvist samhälle?
På Arkitekthögskolan vid Umeå universitet - som invigdes 2009 - studerar cirka 300 studenter på kandidat- och masternivå. Utbildningen utmärker sig genom att ha en internationell profil och bygga på en vetenskaplig, konstnärlig och professionell bas. Här läggs mycket fokus på att reflektera kring social och ekologisk hållbarhet, resursmedvetenhet och integrerad design. Skolan präglas också av dynamiken mellan det lokala och regionala läget i norra Sverige, och den internationella karaktären med lärare, gäster och studenter från hela världen.
Som student på Arkitekthögskolan får du en egen arbetsplats i skolans studio. Du får arbeta med modeller i olika skalor, och experimentera med tekniska lösningar och prototyper genom fullskaligt byggande och arkitektoniska iscensättningar i en fysisk miljö. På skolan finns tillgång till avancerad utrustning och verkstäder för trä, metall, gjutning, 3D-skrivare och laserskärare.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.