"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Masterprogrammet i arkitektur och stadsbyggnad

Du är antagen till senare del av Masterprogrammet i arkitektur och stadsbyggnad, men innan du kan börja programmet är det några saker du behöver göra. Här får du veta vad du behöver göra, hur och när. Du hittar också information om programmet, universitetet och livet som student. Har du frågor utöver är välkommen att höra av dig till oss genom kontaktformuläret i slutet av sidan. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på programmet

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kurserna. På det här programmet ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra mellan 26 augusti och 2 september. Om du inte har registrerat dig senast den 2 september riskerar du att förlora din plats på programmet.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara vid programstarten måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Obs! För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id. 

    1. Jag vill aktivera mitt Umu-id
    2. Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig

    Om du har problem med att skapa ditt Umu-ID eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten så snart som möjligt.

    IT-support och hjälp

  • 4. Börja programmet

    Måndag, 2 september 2024

    Tid: 13:00

    Plats: Teatern

    Introduktion
    Programmet startar med en gemensam introduktion kl 13.00 den 2 september.

    Lärplattform Canvas
    Vi använder lärplattformen Canvas. Kurssidan i Canvas publiceras några dagar innan kursstart. Observera att du måste aktivera ditt umu-ID innan du kan logga in på Canvas.

    Jag vill logga in i Canvas

    Schema
    Schema för de inledande veckorna på terminen kommer att publiceras på studentwebben innan terminen startar.

    Kan du inte delta vid programstarten?
    Om du inte kan delta vid programstarten är det viktigt att du meddelar oss innan genom att mejla: info@arch.umu.se

Om programmet

  • Programmets upplägg och material för studier

    Ni som är antagna till senare del av programmet är antagna till olika terminer. Vilka kurser som just du är antagen till ser du i ditt antagningsbesked. Vilka kurser som ingår i vilken termin hittar du i utbildningsplanen.

    Undervisningen består i huvudsak av projektarbete med handledning – i grupp och individuellt. Under utbildningen kommer du att spendera en stor del av din studietid vid din arbetsplats i skolans studio och i verkstaden. I fokus står praktiskt arbete i verkstäder och ateljéer där du lär dig skapa ritningar och modeller. Under terminens gång kombineras projektarbetet med kurser i bland annat arkitekturteori, arkitekturhistoria och teknologi. Många föreläsningar ges av såväl internationellt som lokalt verksamma arkitekter, konstnärer och forskare.

    Material för dina kommande studier
    De verktyg och material som du kan komma att behöva i din utbildning går vi närmare in på vid kursstart, men förutom egen dator är det bra att ta med egna pennor, sax, linjal och skissblock redan till de första dagarna. Det kan även vara bra att känna till att ungefär motsvarande belopp som på andra utbildningar går till kurslitteratur, på arkitektutbildningen fördelas över terminen till både resor, material, verktyg och litteratur.

  • Vertical Workshop och Studioval

    Måndagen den 2 september kl. 13.00 kommer vi att delge information om både Vertical Workshop och Studievalet. Det är mycket viktigt att delta!

    Plats: Teatern, Arkitekthögskolan i Umeå

    Vertical Workshop

    Terminen inleds med en veckas gemensam workshop för studenter och lärare på Arkitekturskolan. Varje år utforskar vi en aktuell fråga som rör hållbarhetsaspekter och den lokala kontexten.

    Workshopen är en viktig del av skolans samarbete med andra institutioner och det omgivande samhället. Det är också ett bra tillfälle för studenterna att lära känna varandra, skolan och staden. Årets tema kommer att presenteras på terminens första dag.

    Studioval

    Under terminens första vecka väljer du den studio som du kommer att arbeta med under läsåret. Studiosystemet är en undervisningsmodell som bygger på att studenterna arbetar tillsammans med ett team av lärare inom ett specifikt forskningsområde inom arkitektur och stadsdesign. Studiorna inkluderar studenter från mer än en årskurs. Mer information om studiorna och urvalsprocessen kommer att finnas tillgänglig på denna webbsida före terminsstart.

  • Välkommen till Arkitekthögskolan

    Välkommen till studier vid Arkitekthögskolan (UMA) här i Umeå.

    Arkitektur handlar om samhälls-, stads- och landsbygdsutveckling, om platser och byggnader. En arkitekt behöver kunna besvara frågor som: Vilka grupper finns representerade i byggandet av det framtida samhället? Hur kan arkitektur bidra till ett hållbart och socialt rättvist samhälle?

    På Arkitekthögskolan vid Umeå universitet - som invigdes 2009 - studerar cirka 300 studenter på kandidat- och masternivå. Utbildningen utmärker sig genom att ha en internationell profil och bygga på en vetenskaplig, konstnärlig och professionell bas. Här läggs mycket fokus på att reflektera kring social och ekologisk hållbarhet, resursmedvetenhet och integrerad design. Skolan präglas också av dynamiken mellan det lokala och regionala läget i norra Sverige, och den internationella karaktären med lärare, gäster och studenter från hela världen.

     

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)