"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Masterprogram i arbetsterapi

Välkommen till masterprogrammet i Arbetsterapi och till första kursen Vetenskaplig teori och metod 15 hp på Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, avdelningen för arbetsterapi. Innan kursstart måste du göra några saker. Här nedan får du veta vad du ska göra och när. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi hälsar dig varmt välkommen med hopp om en givande studietid!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på programmet

    När du har tackat ja till din plats, måste du själv registrera dig på första kursen i programmet i Ladok. Det kan du göra från och med onsdag 21 augusti till och med måndag 2 september. Om du inte har registrerat dig i Ladok innan den 2 september förlorar du din plats på kursen.

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto, Umu-id och MFA.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    E-post: Studieadministrationen

  • 4. Börja programmet

    Måndag 2 september

    Tid: Se information nedan

    Terminen och kursen börjar måndag 2 september med förberedelser inför kursträffsvecka 1 som startar den 9 september.

    Lärplattformen på Canvas öppnar ungefär en vecka innan kursstart.

    Kom ihåg! För att börja kursen och få tillgång till Canvas måste du först ha registrerat dig samt aktiverat ditt Umu-id och MFA.

    Länk till kursplanen för första kursen: Arbetsterapi - vetenskaplig teori och metod, 15 hp

Om programmet

  • 1:a kursens upplägg: Arbetsterapi - vetenskaplig teori och metod, 15 hp

    Det här är en kurs med tre kursträffsveckor som består av digitala träffar måndag till fredag, seminarier och en tentamensdag. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand och genom olika grupparbeten, men träffa lärare och alla kursare på distans via Zoom vid kursträffsveckor och seminarier. Eftersom delar av det som ingår i dessa kursträffsveckor är obligatoriska betyder det att du måste vara med på dessa moment för att kunna bli godkänd på kursen.

    Under kursträffarna hålls föreläsningar och obligatoriska seminarier, workshops, journal clubs samt förberedelser och redovisningar i grupp. Utöver kursträffsveckorna planeras även några andra sammankomster via nätet. Därför behöver du preliminärt reservera tid för obligatoriska seminarier: en timme/student under v 40 samt eftermiddagen den 28 oktober. Det tillkommer även tider för egna gruppträffar på Zoom.

    Mellan kursträffsveckorna hittar du allt du behöver för kursen på lärplattformen Canvas. Där finns bland annat schema, kursplan, studiehandledning, kursmaterial, filmer och uppgifter. Där kan du även ha kontakt med dina lärare och dina kursare. Kursen innebär halvtidsstudier och samläses med fysioterapeutstudenter.

  • Kursträffsveckor och tentamensdag

    Kursträff 1: 9-13 september via Zoom
    Kursträff 2: 14-18 oktober via Zoom
    Kursträff 3: 9-13 december via Zoom

    Tentamen: 15 januari 2025

  • Kontakt

    Kursansvarig för första kursen på programmet, Vetenskaplig teori och metod:

    Elin Granholm Valmari

    Se även kontaktformulär längre ner på sidan.

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)