"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Kandidatprogram i pedagogik

Till dig som är antagen till Kandidatprogrammet i Pedagogik. Varmt välkommen! Innan du kan börja på programmet måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på programmet

    När du har tackat ja till din plats, måste du även registrera dig på Kandidatprogrammet i pedagogik. Det gör du genom att logga in och registrera dig på programmets första kurs via Ladok inför kursstarten. 

    Kom igång med dina studier

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id och installera MFA.

    1. Aktivera ditt Umu-id och MFA.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA.

    Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.

    2. Registrera dig på programmets inledande kurs
    En registrering krävs för att du ska kunna fullfölja utbildningen och även kunna få beviljat studiemedel ifrån CSN. Du gör din registrering via Ladok för studenter

    Webbregistreringen är öppen 13 januari - 21 januari. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.

    Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta kursens studieadministratör, så att hen kan registrera dig manuellt. Se kontaktuppgifter längre ned i välkomstbrevet.

    3. Logga in på canvas
    Programmets kurser ges på canvas: https://www.canvas.umu.se/. Du loggar in med ditt Umu-id.

    För support kontakta: support-kurser@pedag.umu.se.

  • 4. Börja programmet

    20 januari 2025

    Tid: Se schema

    Plats: Se schema

    Scheman publiceras senast 4 veckor innan kursstart.

    Våren 2025 börjar programstudierna med att du läser:

    - Pedagogik A, 30 hp - Läs välkomstbrev på kurssidan

    Måndagen den 20 januari startar Pedagogik A och du kommer åt det material du ska använda på inledande modul (delkurs), Introduktion till Pedagogik, 7,5 hp . Ansvarig lärare kommer skriva och hälsa välkommen i informationsforumet, men du förväntas INTE vara uppkopplad en viss tid den 20 januari för något intropass. Istället kan du under dagen logga in på canvas och ta del av det material som finns och t.ex. börja lägga upp hur du vill ta dig an litteraturen, läsa igenom schemat och läsa hur respektive uppgift under modulen kommer vara upplagd.

Om programmet

  • Programmets upplägg och programsida

    Programupplägg 2025/2026

    Kandidatprogram i Pedagogik, 90 hp löper över tre terminer.

    • Vt25 läses Pedagogik A, 30 hp 
    • Ht25 läses Pedagogik B, 30 hp
    • Vt26 läses Kandidatkurs i Pedagogik, 30 hp

    Kurserna som ingår i Kandidatprogrammet ges alla distansbaserat och UTAN tidsbestämda träffar som du som antagen måste delta på. Föreläsningarna är inspelade så du kan ta del av dessa den tid som passar dig att studera under (arbets-)veckan. (Samtliga kurser inom programmet samläses med studenter som läser kurserna som fristående kurser.)

    Mellan respektive termin finns behörighetskrav för att gå vidare till efterförljande termin. För att se behörighetskrav, se kursplaner. Kursplanesök 

    Programsida
    Programmet har även en egen programsida i canvas där vi samlat det som gäller dina programstudier. Se direktlänk: Programsida

    TIPS!

    Vill du veta mer om hur det är att vara ny student på distans, se länk nedan: https://www.umu.se/student/mina-studier/ny-student/distans/

  • Planera dina studier och håll kontakt

    En distansutbildning erbjuder frihet och flexibilitet men det behövs även egen motivation, engagemang och studiedisciplin. Var aktiv i canvas, ta initiativ, jobba självständigt med egna uppgifter, bidra till gott samarbete i din basgrupp, ta del av de källor till information och kunskap som finns i lärmiljön och sök relaterad information på webben. Du skapar din egen kunskap när du deltar aktivt och jobbar med kursmaterialet.

    För att hålla takten i utbildningen är ett bra tips att göra din egen personliga studieplan. Utgå från schemat och kursplanerna för respektive kurs. I schemat hittar du alla planerade aktiviteter och examinationer.

    Håll gärna kontakt med dina kursare och dina lärare. Använd varandra som stöd och hjälp i studierna, ställ frågor i frågeforum på canvas, ta kontakt med lärare om du får svårlösta problem och läs din e-post regelbundet. Alla lärarna har ambitionen att ge snabb respons på frågor men arbetar dagtid på vardagar, så det är under de tiderna du kan förvänta dig att få svar.

  • Kontakt

    Programansvarig för Kandidatprogrammet är Elinor Adenling, Pedagogiska institutionen. Elinor nås på elinor.adenling@umu.se

    Studievägledare för Kandidatprogrammet är Jenny Dufweke, Pedagogiska institutionen. Övergripande programfrågor så som studieplanering, behörighet mm kan du ställa till Jenny, studievägledare på: info.pedag@umu.se
    Du når även studievägledningen via kontaktformuläret längst ner på den här sidan.

    Frågor av administrativ karaktär, så som registrering, intyg mm kan du ställa till vår administratör Susanne Jakobsson på: administration.pedag@umu.se

    Under jul/nyår så kan du alltid ställa dina frågor till vårt Infocenter vid Umu

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)