TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till Grundlärarprogrammet fritidshem. Varmt välkommen till Umeå universitet! Men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om Grundlärarprogrammet fritidshem, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Du måste registrera dig på den första kursen och delta vid uppropet för att behålla din plats på programmet.
1. Registrering på din första kurs
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med 2023-08-21 till 2023-09-04. Om du inte har registrerat dig förlorar du din plats på kursen och programmet.
Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Kontakta helena.westman@umu.se
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.
Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord
2. Upprop
När du har tackat ja till din plats, måste du delta vid uppropet i samband med programstarten, 28 augusti. Då behåller du också din plats på programmet. Om du inte kan vara med på programstarten måste du meddela infocenter i förväg annars förlorar du din plats.
Dagen inleds med programstart på förmiddagen. På eftermiddagen börjar du din första kurs.
Efter programintroduktionen börjar du på din första kurs på programmet. Din första kurs heter "Grundlärarare som profession" och har kurskod 6PE264.
Efter programintroduktionen har du föreläsning 13-17.
Länk till schema för första kursen
Kurssidan på Canvas
Kursen använder sig utav lärplattformen Canvas för att tillhandahålla kursinformation och resurser.
Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id.
Kom ihåg! För att kunna börja kursen måste du först ha registrerat dig.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Jag vill logga in i Canvas.
Utomhusaktiviteter
Under första veckan på kursen, dag två eller tre, kommer vi att utomhusövningar vilket betyder att det kan vara bra att ha oömma kläder under detta pass.
För att du ska få göra din verksamhetsförlagda utbildning (VFU) som ingår i programmet måste du för rektor på skolan kunna visa upp ett intyg ur polisens belastningsregister. Handläggningstiden är cirka två veckor, så beställ ditt intyg i god tid innan din VFU, helst så snart du kan. Intyget är kostnadsfritt och är i normalfallet giltigt i ett år.
UmePedagogerna (UmPe) är kårsektionen för studenter som läser ett lärarprogram eller studie- och yrkesvägledarprogrammet. Mer information om UmPe och livet som student hittar du här: www.umpe.se.
UmPe har två underföreningar som kommer anordna mottagning, evenemang och gemenskap. Läs mer på på facebookgruppen UmPes evenemangsgrupp
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.