"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arbetsterapi med fokus på psykisk hälsa, 15 hp

Engelskt namn: Occupational Therapy with Focus on Mental Health

Denna kursplan gäller: 2025-03-31 och tillsvidare

Kurskod: 3AT325

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2023-12-13

Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen (PRAFI), 2025-01-22

Innehåll

Kursen består av tre delmoduler och syftar övergripande till att utveckla kunskap om olika sjukdomar och tillstånd inom områdena psykiatri och intellektuell funktionsnedsättning, samt vilka olika former av behandling och insatser som vanligen tillämpas. Kursen syftar även till att utveckla förståelse för hur det kan vara att leva med psykisk ohälsa och hur det kan inverka på personers fungerande i vardagen. Även betydelsen av ett professionellt förhållningssätt och samverkan mellan involverade professioner behandlas i kursen.

Modul 1,  4 hp
Här introduceras hur psykisk ohälsa kan påverka en människas vardag ur flera olika perspektiv och hur sociala normer kan inverka på psykisk hälsa. Hur en psykiatrisk verksamhet är organiserad och fungerar belyses. Konsekvenser av psykisk ohälsa, speciellt vilka kognitiva nedsättningar som inverkar på personers vardagsfungerande studeras och metoder för utredning som används inom psykiatrisk verksamhet utforskas. Här presenteras även en fallbeskrivning för att appliceras och användas genom hela kursen.

Modul 2,  5 hp
Denna modul fokuserar på vanliga förvärvade psykiatriska sjukdomar, samt neuropsykiatriska och intellektuella funktionsnedsättningar. Socialstyrelsens nationella riktlinjer för dessa tillstånd utforskas och presenteras. Vidare ingår att söka evidens för arbetsterapeutiska interventioner inom området och att leda gruppintervention. I denna modul ingår också suicidprevention. 

Modul 3,  6 hp
I denna modul ingår det att välja och motivera arbetsterapeutiska utrednings- och interventionsmetoder som tillämpas i en fallbeskrivning. Även utformning av intyg ingår. Lagar specifika för psykiatrisk verksamhet beskrivs och appliceras i en tänkt klinisk verksamhet. Reflektion kring professionellt förhållningssätt, bemötande och kommunikation ingår också.

Förväntade studieresultat

Modul 1
 
Kunskap och förståelse: 
Studenten ska kunna
1. Beskriva arbetsterapeutiska instrument för utredning och bedömning av aktivitetsbegränsning hos personer med psykisk ohälsa

Färdigheter och förmåga: 
Studenten ska kunna 
2. Visa förmåga att identifiera, beskriva och reflektera över den egna och andra professioners yrkesspecifika bidrag i interprofessionellt teamarbete mot målet optimal hälsa för enskilda personer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Studenten ska kunna 
3. Reflektera över och beskriva hur psykisk ohälsa kan påverka en människas vardag och hur sociala normer kan inverka på människors psykiska hälsa.

Modul 2

Kunskap och förståelse: 
Studenten ska kunna:
4. Redogöra för olika psykiatriska sjukdomar och tillstånd, samt behandlingen av dessa.
5. Redogöra för kännetecken, konsekvenser och behandling vid neuropsykiatriska tillstånd och intellektuella funktionsnedsättningar.

Färdigheter och förmåga: 
Studenten ska kunna 
6. Utforska, beskriva och pedagogiskt presentera en av Socialstyrelsens nationella riktlinjer inom aktuellt område.
7. Undersöka evidens för arbetsterapeutisk behandling inom aktuellt område.
8. Tillämpa en arbetsterapeutisk intervention till aktuell målgrupp samt granska kurskamraters tillämpning av intervention.

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Studenten ska kunna 
9. Reflektera kring suicidförebyggande arbete.

Modul 3

Kunskap och förståelse: 
Studenten ska kunna
10. Redogöra för specifik lagstiftning inom psykiatrisk verksamhet.

Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna  
11. Välja och motivera tillämpningen av arbetsterapeutiska instrument.
12. Tillämpa arbetsterapeutisk utredning och behandling och med ett professionellt språk  dokumentera resultatet.
13. Med ett professionellt språk formulera ett arbetsterapeutiskt intyg som motiverar stödinsatser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:  
Studenten ska kunna
14. Reflektera över betydelsen av ett professionellt förhållningssätt, bemötande och kommunikation i relation till aktuell målgrupp.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Undervisningens upplägg

Undervisningen är varierad med både individuellt arbete och i grupp, föreläsningar, olika former av seminarier, sökning av evidens, samt praktisk tillämpning av interventioner. En obligatorisk kursträff sker på plats i Umeå där examination, studiebesök samt utbildning i hjärt- och lungräddning genomförs.

 

Examination

 

Modul 1
FSR 1 examineras genom ett muntligt prov i grupp som bedöms individuellt, samt genom individuell skriftlig uppgift 
FSR 2 examineras genom en muntlig redovisning i grupp, och en muntlig reflektion i grupp, som båda bedöms individuellt
FSR 3 examineras genom en individuell skriftlig uppgift

Modul 2
FSR 4 och 5 examineras genom en skriftlig individuell salstentamen
FSR 6 examineras genom aktivt deltagande* i seminarium
FSR 7 examineras genom en individuell skriftlig uppgift 
FSR 8 examineras genom aktivt deltagande* i seminarium
FSR 9 examineras genom en individuell skriftlig uppgift

Modul 3
FSR 10 examineras genom aktivt deltagande* i seminarium
FSR 11 examineras genom aktivt deltagande* i seminarium
FSR 12 examineras genom en individuell skriftlig redogörelse och aktivt deltagande* i seminarium
FSR 13 examineras genom en individuell skriftlig uppgift
FSR 14 examineras genom aktivt deltagande* i seminarium samt en individuell skriftlig uppgift

*Med aktivt deltagande avses att studenten är förberedd och i diskussioner bidrar med muntliga, analytiska och relevanta inlägg, vilket bedöms individuellt.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med  funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära   anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på  kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd   (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när  samtliga  obligatoriska  moment är genomförda och bedömda. 

I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. 

Övriga föreskrifter

I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 14

ADL-taxonomin : en bedömning av aktivitetsförmåga
Törnquist Kristina, Sonn Ulla
Femte upplagan : Nacka : Sveriges arbetsterapeuter : 2022 : 43 sidor, 27 onumrerade sidor :
ISBN: 9789187837852
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lidström Holmqvist Kajsa
Checklista vid kognitiva svårigheter i aktivitetsutförandet : observationsunderlag för bedömning av ADL-förmåga
Kajsa Lidström Holmqvist : Nacka : Sveriges arbetsterapeuter : 2023 : 16 sidor :
ISBN: 9789187837876
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Aktivitet & relation : mål och medel inom psykosocial rehabilitering
Eklund Mona, Gunnarsson Birgitta, Hultqvist Jenny
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 349 sidor :
ISBN: 9789144125985
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Arbetsterapi för barn och ungdom
Eliasson Ann-Christin, Lidström Helene, Peny-Dahlstrand Marie
Studentlitteratur AB : 2016 : s. :
ISBN: 9789144092485
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Taylor Renee.
The Intentional Relationship : Occupational Therapy and Use of Self
uuuu-uuuu :
Online access for UMUB
ISBN: 9781719641777
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns även som tryckt bok.

Icke obligatoriska

Ha koll : gruppintervention för att hantera tid och organisera aktiviteter (LGO-S) : svensk version 3.0 (2023) av Let's get organized (LGO)
White Suzanne, Janeslätt Gunnel, Holmefur Marie, Lagström Malin, Lidström Holmqvist Kajsa
Nacka : Sveriges arbetsterapeuter : [2023] : 148 sidor :
ISBN: 9789187837920
Se Umeå UB:s söktjänst

Mera koll på tid : intervention för att stödja barns tidsuppfattning
Wennberg Birgitta, Janeslätt Gunnel
Version 2.0 : Nacka : Sveriges Arbetsterapeuter : 2021 : 70 sidor :
ISBN: 9789187837807
Se Umeå UB:s söktjänst

Veckoplanering i kalender : aktivitetsbaserat test av exekutiva funktioner (WCPA-SE) : svensk version 1.1 (2021) av The weekly calendar planning activity (WCPA)
Toglia Joan, Lidström Holmqvist Kajsa, Janeslätt Gunnel, Donlau Marie
Svensk version 1.1 : [Nacka] : Sveriges arbetsterapeuter : 2021 : 119 sidor, 68 onumrerade sidor :
ISBN: 9789187837753
Se Umeå UB:s söktjänst