"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Trygga lärmiljöer, identitet och intersektionalitet

Hej! Jag som hälsar dig välkommen heter Carina Granberg och är kursansvarig för denna kurs. Lite längre ner finns mer information om kursinnehållet och vad du behöver göra för att kunna börja dina studier. Om du har funderingar utöver den information som finns här, är du välkommen att höra av dig till oss. Tillsammans med övriga medverkande lärare, ser jag fram emot en lärorik och intressant höst tillsammans med er. Vi ses i slutet av augusti!

Så här börjar du

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    På denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 22-29 augusti.

    Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 29 augusti förlorar du din plats på kursen. 

    Är du antagen med villkor måste du styrka din behörighet och få villkoret släckt innan du kan genomföra din självregistrering. Var vänlig kontakta oss i god tid i så fall.

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!

    1. Jag vill aktivera mitt Umu-id
    2. Jag har aktiverat mitt Umu-id och vill registrera mig

    Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
    Hjälp hittar du här.

  • 4. Börja kursen

    29 augusti 2022

    Tid: Se schemat

    Kursen startar måndag den 29 augusti. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.

    Jag vill logga in i Canvas

    Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom

    Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.

Om kursen

  • Kursens innehåll

    Den här kursen handlar om trygghet och lärande. Kursen handlar också om identitet, intersektionalitet och om hur trygga lärmiljöer kan skapas.

    En betydande utgångspunkt i kursen är att trygghet är en viktig förutsättning för utveckling och lärande. I kursen antas också ett kritiskt och utforskande förhållningssätt. Vad är trygghet? Vad är trygghet för dig personligen? Och som professionell pedagog? Hur kan trygga lärmiljöer skapas? Vad är trygghet för elever? Har någon mer rätt till trygghet än någon annan?

    Barn- och ungdomsperspektivet är centralt för kursen. I kursen får du möjlighet att fördjupa dina kunskaper om relationen mellan lärande, identitetsskapande och upplevelsen av social trygghet. I kursen behandlas också sociala arenor på nätet.

    I arbetet med kursuppgifterna får du möjlighet att stärka förmågan till professionellt och pedagogiskt arbete. Vad behöver just din lärmiljö för att den ska fungera tryggt för alla? Vilka vetenskapligt förankrade arbets- och förhållningssätt är relevanta för enskilda lärmiljöers förutsättningar? Vilka utmaningar och möjligheter finns i arbetet med inkludering, trygghet, identitetsskapande och lika förutsättningar för lärande?

  • Kursens moment

    Kursen är indelad i följande tre moment:

    Moment 1: Perspektiv på trygghet och identitet i samtidens lärmiljöer, 5 hp

    Moment 2: Professionellt förhållningssätt till trygghet, identitet och lärande, 5 hp

    Moment 3: Vetenskaplig studie och rapport, 5 hp

    Vi tänker oss att lärandet i kursen sker lite som en trestegsraket. I första kursmomentet tas utgångspunkterna i det personliga och beskrivande. I moment två lyfts blicken från det personliga och beskrivande till det mer generella. Här beaktas miljöer, situationer och förhållningssätt utifrån kritiska och vetenskaplig perspektiv. Innehåll i myndighetsskrifter och styrdokument ingår också.

    I det tredje och sista kursmomentet tillämpas och fördjupas dina kunskaper från de två första momenten. Detta görs genom att du väljer att studera något som är intressant för just dig och din lärmiljö. Kanske har du ett speciellt område inom kursen som intresserar dig särskilt? Kanske har någon situation eller något fenomen väckt frågor hos dig under kursen? Det du väljer att studera skriver du också kort rapport om. Du kommer alltså att genomföra en mindre vetenskaplig studie som på något vis handlar om trygghet, identitet och intersektionalitet i samtidens lärmiljöer.

  • Kursens upplägg och kontaktuppgifter

    Denna kurs ges helt på distans utan fysiska träffar. Detta innebär att de flesta av oss endast kommer att träffas via nätet. Kommunikationen mellan er studenter och oss lärare sker främst i lärplattformen Moodle. Där får du tillgång till kursens uppgifter, information om kurslitteratur och stöd i form av resurser, exempelvis föreläsningar och diskussionsforum.

    Under kursens gång ansvarar du själv för att ta del av kurslitteraturen och utföra kursens uppgifter. Genomförandet av studierna bygger alltså i mycket hög grad på ditt aktiva engagemang. Att vara aktiv i diskussionsforum är därför något jag redan nu vill lyfta fram som en viktig förutsättning för du att lyckas med din distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor. Det blir ditt ansvar som student att våga ställa frågor och kanske be om hjälp. Detta kan med fördel göras i kursens diskussionsforum. Där kan ni studenter svara och hjälpa varann när så är möjligt. Vi lärare tar också del av vad som skrivs i diskussionsforumen besvarar era frågor.

    Om det skulle vara så att du behöver damma av din studieteknik så tillhandahåller Umeå universitet information om effektivare studievanor. Läs mer om Studieverkstaden här.

    Har du andra frågor eller funderingar kan du också skicka e-post till mig som är kursansvarig: Carina Granberg

    Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.

    Återigen, varmt välkommen till kursen!
    Med vänlig hälsning
    Carina Granberg

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)