"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

T 2 - Civilrätt

Du är antagen till T 2 - Civilrätt 30 hp inom Juristprogrammet. I det här välkomstbrevet kan du läsa mer om vad du behöver göra innan kursen startar, först och främst tacka ja till din plats. Du kan även läsa lite mer om kursen. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i vår!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på StudentLadok innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 13 januari och funktionen kommer att vara öppen till och med 21 januari.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Om du blivit antagen till kursen men varit registrerad på den förut måste du kontakta kursens studieadministratör för att kunna registrera dig. Kursadministratör: Anna Strid, anna.strid@umu.se

    Kursintroduktion sker på måndag 20 januari 2025 kl 12.15 i NAT.D.360.

  • 4. Börja kursen

    Måndag 20 januari

    Tid: 12.15

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Välkommen till Termin 2, Civilrätt, 30 hp, vt 2025!
    Jag som är terminsansvarig heter Ann-Sofie Henrikson och kommer tillsammans med kollegorna Staffan Andersson, Jennifer Edlund, Maria Eklund, Eva Kjellin, Jan Leidö, Tom Madell, Mpoki Mwakagali, Annina H Persson, Lina Sidenhag och Carin Ulander Wännman att träffa er under våren. Ni kommer även att få träffa några särskilt inbjudna gästlärare. Terminen inleds måndag den 20 januari 2024 kl. 12.15 med kursintroduktion.

    Under terminen behandlas flera olika rättsområden, men det gemensamma för kursen är olika typer av avtal. Med grund i de civilrättsliga inslagen från T1:1 på juristprogrammet sker en breddning och fördjupning i den utfyllande rätten.

    Schema
    Ett preliminärt schema för vt 2025 finns i TimeEdit. Vi i lärarlaget eftersträvar att i möjligaste mån följa det lagda schemat men ibland inträffar oförutsebara händelser som gör att vi behöver göra ändringar. Ni behöver därför hålla er informerade genom att ha koll på schemat i Timeedit och kurssidan i Canvas.

    Problembaserat lärande
    På T2 tillämpas - liksom på övriga terminer - i huvudsak s.k. problembaserat lärande, PBL. Under T1 har ni fått en inblick i hur det är att arbeta med denna metod. På introduktionsseminariet kommer vi att prata mer om detta och lite om studieteknik i allmänhet.

    Seminarierna
    Seminarierna är obligatoriska och kan se ut på en rad olika sätt. Exempelvis kan de vara rättsfallsseminarier, rättegångsspel, diskussioner, debatter eller andra muntliga redovisningar. Även längden på dem kan variera. Ibland förekommer skriftliga komplement till seminarierna, t.ex. uppgifter som ska lämnas in innan eller efter seminariet. Det framgår av instruktionerna till respektive seminarium hur det ska genomföras. Seminariematerialet publiceras i Canvas senast en vecka innan seminariet.

    Seminarierna ska alltid förberedas i basgrupperna, men varje student ska vara beredd att svara självständigt på frågor under seminariet. Alla förutsätts delta aktivt och vi hjälps tillsammans åt att skapa en intressant, utvecklande och kreativ seminariemiljö. En jurist måste våga och vara van vid att självständigt och ibland offentligt föra fram sin åsikt, och försvara den mot meningsmotståndare om det behövs. Samtidigt måste man även kunna arbeta tillsammans med andra i grupp. Seminarieverksamheten syftar till att öva på dessa olika egenskaper.

    Seminarierna examineras med godkänt eller underkänt. Den individuella seminarieinsatsen betygsätts inte med graderad betygsskala, men om det skulle visa sig att en student inte är aktiv eller inte har förberett sig kan denna bli underkänd och kan då inte tillgodoräkna sig det seminariet. Läraren meddelar då studenten detta muntligen efter seminariet. En kompletteringsuppgift måste då göras.

    Föreläsningarna
    Föreläsningarna är frivilliga, men rekommenderas varmt eftersom de ger en överblick över olika ämnen och rättsfrågor samt skapar en möjlighet till kontakt med medstudenter och lärare. De flesta föreläsningar är av mer översiktlig karaktär och fungerar som en introduktion till nya rättsområden och är tänkta att underlätta inläsningen av kurslitteraturen.

    Under terminen kommer ni även att få möjlighet att träffa några gästlärare. De har inbjudits för att vi bedömer att de har något alldeles särskilt att förmedla till er. Det är därför extra viktigt att ni inte missar att komma till dessa.

    Tänk på att komma i god tid till föreläsningar och seminarier. Sena ankomster upplevs störande av både studenter och lärare.

    Basgrupperna
    Basgrupperna byts efter ungefär halva terminen. Utgångspunkten är att det inte är tillåtet att byta vare sig seminariegrupp eller basgrupp under terminens gång, utöver vad som framgår av schemat. Om det finns ömmande omständigheter kan ett byte i undantagsfall godtas. (Att seminariet t.ex. råkar kollidera med annan inbokad aktivitet eller att man bokat en semesterresa är normalt inget skäl till byte.) Det är kursansvarig lärare, alt. den lärare som håller i det aktuella seminariet, som beslutar om byte ska tillåtas. Studenten måste alltid kontakta läraren om denna fråga i god tid innan seminariet. 

    Närvaro – frånvaro
    Samtliga seminarier är som nämnts ovan obligatoriska. Juristprogrammet har av tradition mycket mindre schemabunden undervisning än t.ex. naturvetenskapliga, tekniska och medicinska utbildningar. Seminarierna är obligatoriska för att vi erfarenhetsmässigt bedömer att det är viktigt för era kunskaper och för utbildningsmiljön att ni närvarar vid dessa.

    Vid terminens slut sammanställs närvaron under kursen. Om det visar sig att studenten haft frånvaro gör läraren en bedömning av om denna kan godtas. Från rättgångsspel och de två integrationsseminarierna medges inte frånvaro. Närmare information om frånvaropolicyn, integrationsseminarierna m.m. ges vid kursstart.

    Skrivuppgift
    Under terminens gång ska en individuell skrivuppgift (PM) på några sidor skrivas. Poängen från PM:et läggs till poängen från den skriftliga digitala tentamen som avslutar kursen.

    Skrivuppgiften ger god träning i skriftlig framställning och tillämpning av den juridiska metoden. Närmare information om skrivuppgiften, poäng, bedömningsgrunder och möjlighet till feedback, lämnas vid kursstart samt i Canvas från kursens början.

    Självstudier
    En viktig del av juridikstudierna är den enskilda inläsningen av kurslitteraturen. Den är främst ett viktigt hjälpmedel för att närmare förstå innehållet i och tillämpningen av rättsreglerna. Läs inte böckerna enbart för att få ”utantillkunskaper”. Centralt på kursen är istället att kunna tillämpa rättsregler på praktiska problem och scenarion. Observera att litteraturen förmodligen inte ger svar på alla dina frågor. Du måste ofta söka lösningar och argument i andra källor än i kurslitteratur, t.ex. i förarbeten och praxis.

    Om kursråd och kursutveckling
    Terminen utvärderas dels genom fortlöpande samtal mellan lärarna inbördes och med studenterna, dels genom att den terminsansvarige håller regelbunden kontakt under terminen med representanter för studenterna (kursrådet), dels genom en anonym, skriftlig utvärdering vid terminens slut. Inför varje terminsstart går vi igenom synpunkterna från kursråd och utvärderingar och försöker så långt det går att tillmötesgå era önskemål om förändringar. Det är därför mycket viktigt att ni besvarar kursutvärderingarna!

    Kontakter
    Kursansvarig lärare: Ann-Sofie Henrikson, 090-786 61 67, ann-sofie.henrikson@umu.se

    Kursadministratör: Anna Strid, 090- 786 96 95, anna.strid@umu.se

    Övriga lärare framgår av schemat. För mejl och telefon till varje lärare se institutionens hemsida under Personal: www.jus.umu.se/om-institutionen/personal/

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)