TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Deep learning - metoder och tillämpningar, HT24, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i november!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Webbregistreringen i portalen är öppen följande datum: 2024-10-25 – 2024-11-08. Efter dessa datum kontaktar du institutionen om du missat att registrera dig. Men om du inte har registrerat dig senast den 8 november och vi har många reserver kan du förlora din plats på kursen.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta kursens studieadministratör, så att hen kan registrera dig manuellt. Meddela Catharina Åhgren: catharina.ahgren@umu.se.
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.
2024-11-04
Tid: 13:00
Plats: Zoom session: https://umu.zoom.us/j/69112244715
Hela kursen kommer att genomföras på distans på vår kursplattform Canvas. Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id.
Kom ihåg! För att kunna börja kursen måste du först ha registrerat dig (enligt ovan).
Vi kommer att ha en första introducerande Zoom session den 4:e november 13:00, https://umu.zoom.us/j/69112244715 där vi introducerar kursen och förklarar kursupplägget.
På kurshemsidan i Canvas kommer du att hitta det självstudiematerial du behöver kursmaterial, som exempelvis inspelade föreläsningar/möten, läs- och laborationsanvisningar, diskussionsforum och all övrig information som kommer behövas under kursens gång. All kommunikation från oss lärare kommer också ske via kurshemsidan. Vi planerar att öppna upp kurshemsidan senast en vecka innan kursstart.
Kurshemsidan hittar du här: https://www.canvas.umu.se/courses/15721
Notera att kursen inte har någon kursbok (som tidigare felaktigt angavs).
Datorresurser
Vi har videomöten via Zoom och för att det ska fungera bra behöver du ha tillgång till en någorlunda modern dator, webbkamera och headset. Och bra internetuppkoppling, gärna stabil trådlös eller fast uppkoppling via nätverkskabel. Här finns en guide till de vanligaste funktionerna i Zoom. Du skapar ett konto och loggar in med ditt Umu-id.
En viktig del av denna kurs är faktisk programmering och träning av maskininlärningsmodeller. För att få rimliga körtider för denna typ av beräkningar så behövs ett modernt grafikkort. Men då vi använder oss av Google Colab, som är en gratis molnlösning där vi kan köra våra program på bra grafikkort, så behöver du inte ha ett eget grafikkort för att kunna gå kursen. I ramen av kursen kommer vi att använda programspråket Python och ett av biblioteken PyTorch eller Keras/Tensorflow.
En distansutbildning erbjuder frihet och flexibilitet men det behövs även egen motivation, engagemang och studiedisciplin. Var aktiv i Canvas ta initiativ, jobba självständigt med egna uppgifter, bidra till gott samarbete via våra forum, ta del av de källor till information och kunskap som finns i lärmiljön och sök relaterad information på webben. Du skapar din egen kunskap när du deltar aktivt och jobbar med kursmaterialet.
För att hålla takten i kursen är ett bra tips att göra din egen personliga studieplan. Du kan utgå från den veckovisa kursplanering, kursbeskrivning och läsanvisningar som finns på kurshemsidan där du hittar alla de kursmoment som ingår i kursen.
Håll gärna kontakt med dina kursare och dina lärare. Använd varandra som stöd och hjälp i studierna, ställ frågor i Canvas, ta kontakt med lärare om du får svårlösta problem och läs din e-post regelbundet. Alla lärarna har ambitionen att ge snabb respons på frågor men arbetar dagtid på vardagar, så det är under de tiderna du kan förvänta dig att få svar.
Ifall du har frågor om kursinnehåll är du välkommen att använda kontaktformuläret längst ner på sidan. Då kommer din fråga skickas till kursansvarig lärare. Hen kan dock inte svara på frågor av administrativ karaktär som t.ex. bedömning av behörighet eller detaljer om antagning.
För alla andra frågor som t.ex. kring antagning, behörighet, studentkonto och dylikt måste du skicka din fråga till infocentret istället. Det kan du göra här:
https://www.umu.se/kontakta-oss/kontaktformular/
Alternativt kan du ringa till infocentret. Telefonnummer och öppettider hittar du här:
https://www.umu.se/kontakta-oss/
Frågor om registrering eller liknande kan du också skicka direkt till studieadministrationen på institutionen:
Studievägledare Catharina Åhgren: catharina.ahgren@umu.se
Studieadministratör Jenny Granholm <jenny.granholm@umu.se>
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.