TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen! Här får du veta vad du måste göra, hur och när innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Avsätt därför några minuter redan nu och läs nedanstående information så att du inte missar något viktigt. Vi ses i augusti!
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
På denna kurs tillämpar vi självregistrering. Det innebär att du själv ska registrera dig på studentwebben innan kursstart. Det kan du göra mellan 23-30 augusti.
Mer information om studentwebben hittar du här.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar. Om du inte har registrerat dig senast den 30 augusti riskerar du att förlora din plats på kursen.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto) först. Detta kan du göra några veckor innan kursstart. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering! Läs mer under "Ny vid Umeå universitet"
Observera att om du är antagen med "villkor" och inte kan registrera dig på studentwebben måste du kontakta studieadministratören för att få information om vad du saknar för att vara behörig (se kontaktinformation nedan).
Om du bestämt dig för att INTE läsa kursen, logga in på din sida på antagning.se och tacka nej till din plats.
Inom 24 timmar efter det att du har registrerat dig får du åtkomst till kursens lärplattform. Ofta krävs även aktivitet under kursens första veckor för att du inte ska bli avregistrerad.
Kom ihåg! För att komma åt kursen måste du först ha registrerat dig.
Kursen startar upp den 30 augusti . Logga in i Canvas och bekanta dig med systemet.
Ni kommer i kursen att genomföra en musikalshow med ett jul tema. Två och två kommer ni att ansvara för en scen.
De första träffarna sker digitalt via Zoom:
söndag 5 september, ca 09.00 – 17.00.
lördag-söndag 2 - 3 oktober, ca 09.00 – 17.00.
Information om Zoom
Vid dessa träffar kommer ni bland annat att introduceras i kursen och arbetet med showen, delas in två och två (kanske tre i en grupp om ojämnt antal), och få föreläsningar om Skolmusikal i praktiken. Mellan träffarna arbetar ni hemma med utvecklandet av musikalmanuset.
De övriga träffarna äger rum fysiskt:
lördag 4/12, kl 09.00 – 18.00
söndag 5/12, 09.00 – 21.00
Vi håller till i Lärarhuset Umeå universitet. Lokal meddelas senare. Nu börjar repetitionerna av de olika scenerna och sammanställandet av musikalshowen.
Showtime! 19.00 på söndag den 5 december.
Den pedagogiska grundtanken med kursen är att ni från er egen nivå får prova på de olika uttrycken i musikal, till exempel sång, dans, koreografi, drama, ljud och ljusdesign och kostym. I kursen ingår ledarskapsträning.
Kursen går på kvartsfart (25% studietakt). Att läsa en kurs med 25% studietakt innebär ca 10 timmars studier per vecka. Kursen går på distans men med ett antal obligatoriska täffar, både fysiska och digitala. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand mellan träffarna och att du har stöd från lärare och hittar kursmaterial på kursens lärplattform.
Frågor kring registrering?
Kontakta studieadministratör
Frågor kring Litteratur och kursinnehåll?
Ansvarig lärare: Lorentz Edberg
Frågor kring studentanvändare, såsom borttappat lösenord? Problem med aktivering? inloggning?
Stödcentrum ITS: https://www.servicedesk.its.umu.se/
Telefonnummer: 090-786 63 00
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.