TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till kursen Skolbibliotek i teori och praktik. Innan du kan börja studera måste du göra några saker före själva kursstarten. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Webbregistrering
För att få åtkomst till kursen på lärplattformen Canvas samt behålla din studieplats så behöver du registrera dig. Registreringen gör du på din egen studentsida. För att kunna göra detta krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (Umu-id). Läs mer om detta längre ner i välkomstbrevet under rubriken Aktivera ditt Umu-id.
Webbregistreringen är öppen 8 januari - 15 januari.
Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.
Canvas
Du får tillgång till kursen i lärplattformen Canvas när du har registrerat dig. Observera att informationen på kurssidan kan komma att uppdateras närmare kursstart.
Schema
Schemat kommer att finnas tillgängligt via länken ovan en månad innan kursstart. Vänligen notera att scheman kan justeras och uppdateras. Kontrollera därför schemat igen vid kursens början.
Terminstider
Datum för terminen och momenten hittar du på hemsidan.
Kursen ges helt på distans på 25 % fart under vårterminen och är IT-baserad. All undervisning och examination sker via lärplattform.
Föreläsningar varvas med seminarier. Det är fasta tider för on-line föreläsningar och seminarier. Dessa spelas inte in. Undervisningstiderna på kursen brukar vara torsdagar kl.15.00-17.00. Det är viktigt att du kollar exakta tider och datum i schemat.
Det är obligatoriskt närvaro på seminarierna som genomförs digitalt. Seminarierna brukar vara varannan vecka.
Datum för inlämning av examinerande uppgifter framgår av schema.
Studierna genomförs helt digitalt via lärplattformen. Både obligatoriska träffar och övriga träffar är digitala. Kursen förutsätter att du har utrustning med fungerande ljud och bild (dator, kamera och ljudkälla) och kan ladda ner anvisad programvara.
Kursplattfomen Canvas
Du får tillgång till kursens lärplattform Canvas samma dag som webbregistreringen öppnar (8 januari). Observera att informationen om kursen kan komma att uppdateras närmare kursstart. Vi rekommenderar dig därför att logga in i kursplattformen och ta del av den informationen som finns där.
Kontaktpersoner
Studievägledare och kontaktperson för biblioteks- och informationsvetenskap är Helen Andersson. Om du har frågor om kursens upplägg, antagningen till kursen eller någon annan fråga som rör dina studier, är du välkommen att höra av dig.
Kursplan med litteraturlista
I kursplattformen Canvas hittar du kursplanen som beskriver kursen och dess förväntade studieresultat. I kursplanen hittar du även den litteratur som du behöver under kursens gång.
Det kan vara en god idé att skaffa litteraturen i god tid innan kursstart eftersom det kan ta tid att få tag i böckerna. Ett bra tips är att vända sig till Campusbokhandeln eller låna kurslitteraturen på Universitetsbiblioteket.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.