"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Rätten i socialt arbete

Välkommen till kursen Rätten i socialt arbete! Innan kursstart är det några saker du måste göra. Här får du veta vad du behöver göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Vi ses i mars!

Så här börjar du

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen ska du själv registrera dig på StudentLadok innan kursstart. Webbregistreringen öppnar den 13 mars och funktionen kommer att vara öppen till och med den 21 mars.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id. 

    Under fliken ”Registrering” på webbplatsen https://www.umu.se/student/mina-studier/sa-funkar-studentwebben/ finns mer information som beskriver hur registreringen går till.

     

  • 4. Börja kursen

    Onsdag 20 mars, 2024

    Tid: Se schema

    Plats: Se schema

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Varmt välkomna till rätten i socialt arbete!

    Kursen introducerar och behandlar juridik i socialt arbete. Innehållet utgår från samhällets välfärdsansvar, med sikte på socionomprofessionens rättstillämpningsområden och olika målgrupper för socialt arbete.

    Undervisningen baseras i huvudsak på problembaserat lärande (PBL) med studerandeaktiva undervisningsformer. I kursens första del, modul 1, fokuseras undervisningen kring olika seminarier, och i den andra delen, modul 2, främst en individuell skrivuppgift; i båda delarna med anknutna redovisnings- och reflektionsuppgifter. Stor tyngdpunkt läggs på kursen vid att förstå och öva på juridisk metod för att lösa konkreta juridiska problem i socialt arbete. Förberedelsearbete inför seminarier sker individuellt och därefter i basgrupper.

    I slutet av modul 1 kommer alla distansstudenter att samlas till ett campustillfälle i Umeå. Vid det tillfället ingår ett muntligt redovisningsseminarium i form av ett rättegångsspel samt en digital salstentamen.

    Se till att beställa kurslitteraturen i god tid innan kursen börjar. Vid kursens salstentamen kommer ni att få ha med er litteratur i tryckt format.

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)