"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Projektledning och arbete i IT-projekt

Välkommen till kursen Projektledning och arbete i IT-projekt! Du är antagen till kursen, men innan du kan börja måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra för att börja på kursen samt hur och när. Du kan även läsa mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver kan du höra av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan.

Så här börjar du

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    Självregistrering i Ladok

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig i Ladok i samband med kursstart. Registreringen är öppen 13-20 mars 2024. För att behålla din plats måste du registrera dig senast den 20 mars.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till Studentsupport Informatik innan sista dag för registrering. Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt.

    För att kunna registrera dig i Ladok krävs det att du är antagen till kursen och att du har ett så kallat Umu-id samt ett lösenord. I samband med att du fick ditt antagningsbesked, fick du också information om hur du aktiverar denna användare. Det finns även information om detta längre ner här i välkomstbrevet.

    När du är inloggad i Ladok, kan du registrera dig på nya kurser, se dina resultat och uppdatera dina kontaktuppgifter. Du loggar in via ditt lärosäte, Umeå universitet. Se en film om hur du registrerar dig via Ladok.

    Från och med 5 december 2023 måste du som har ett svenskt personnummer i Ladok ha bekräftat ditt Umu-id för att kunna logga in i Ladok. Läs hur du gör för att bekräfta ditt Umu-id.

    När du är inloggad på Studentwebben kan du se dina kurser, scheman och länkar till kursplan, litteraturlista, välkomstbrev och Canvas.

    Studentsupport Informatiks Canvassajt finns vägledning och viktig information för dig under dina programstudier. Se till att du aktiverat aviseringar till din e-post från den här webbplatsen så att du inte missar någon viktig information!

    Kontakta studentsupport.informatik@umu.se innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

    Lärplattform

    Kommunikationen mellan studenter och lärare kommer främst att ske via lärplattformen Canvas. Därför är det nödvändigt att du har tillgång till en dator och internetuppkoppling med god överföringshastighet. I lärplattformen kommer du att få tillgång till kursens aktiviteter såsom information om kurslitteratur, uppgifter, inlämning, föreläsningar och diskussionsforum.

    För att logga in i Canvas måste du ha aktiverat ditt Umu-id. Mer information om Canvas och Umu-id hittar du på Studentwebben. När du registrerat dig på kursen i Ladok och loggat in i Canvas med ditt Umu-id kommer du att se kursen. Kurssajten öppnar i samband med kursstart.

  • 4. Börja kursen

    20 mars 2024

    Tid: Se schema

    Plats: Se schema

    Du måste vara registrerad för att kunna följa kursen och få dina resultat registrerade under kursen.

Om kursen

  • Information från läraren

    Hej, och välkomna till kursen Projektledning och arbete i IT-projekt 2024!

    Denna kurs samläses med alla informatiks kandidatprogram. Det innebär att du kommer att träffa, och arbeta med, studenter från såväl SVP som DMP. En av poängerna med detta är att det är så man jobbar i projekt, med olika och kompletterande kompetenser.

    Kursen som helhet innefattar två kursmoduler varav jag, Rikard Harr, är ansvarig för den första (Projektledning och projektmetodik). Den andra modulen heter Tillämpat IT-projektarbete och de två modulerna är i praktiken väldigt integrerade. Studenter brukar ofta uppleva dem som en och samma kurs och vi lärare kommer att finnas med er på båda modulerna. Ni kommer under kursen att möta många lärare, men det är mig ni ska vända er till med frågor inför uppstarten. Den första modulen kan beskrivas som mer teoretisk och förberedande, medan den andra modulen handlar om att genomföra IT-relaterade projekt i större grupper och med studenter från olika program.

    Ett viktigt inslag på kursen är att era grupper kommer att få möjlighet att jobba med psykologstudenter som kontinuerligt ska stödja er i era projektgrupper. De kommer att hjälpa er att hantera frågor såsom ledarskap, arbetsdelning och konflikthantering.

    Den första modulen börjar 20/3 och kommer i samband med kursens början att ha en egen Canvassajt. Den litteratur som används under modulen är beskriven i kursplanen och jag rekommenderar er att säkerställa att ni har tillgång till den i samband med kursens början.

    När ni skaffar litteraturen så ska ni se till att skaffa så nya upplagor av böckerna som möjligt (i kursplanen omnämns eventuellt äldre versioner), men det brukar fungera bra även med lite äldre upplagor. Om ni vill förbereda er inför uppstarten kan ni börja läsa boken av Lööw, den avhandlas alldeles i början.

    Övrigt material som ni behöver för genomförandet kommer göras tillgängligt via modulernas hemsidor på Canvas och senast en månad innan kursen börjar kommer ett schema att finnas tillgängligt via TimeEdit och studentwebben.

    Än en gång, välkomna till kursen!

  • Kontaktinformation

    Om du har frågor om kursens innehåll och upplägg är du välkommen att kontakta kursansvarig lärare:
    Rikard Harr rikard.harr@umu.se

    Frågor av administrativ karaktär såsom registrering och intyg kan du ställa till vår studentsupport:
    studentsupport.informatik@umu.se

    Vi önskar dig varmt välkommen till kursen!

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)