"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Pre- och intrahospital omvårdnad

Det görs bara ett urval. Därför behöver du inte tacka ja till platsen. Om du av någon anledning inte längre är intresserad av din studieplats är det viktigt att du snarast lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast via Mina sidor på Antagning.se

Så här börjar du

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    Kursregistrering sker efter kursstart och sköts av personal på institutionen (självregistrering tillämpas inte för denna utbildning).

  • 4. Börja kursen

    Måndag 2024-01-15

    Tid: 10,00-12,00

    Plats: Lärplattformen Canvas

    Obligatorisk anmälan om deltagande i programmet via lärplattformen Canvas i samband med kursstart/upprop gäller. Den som inte aktivt gör en deltagaranmälan inom angiven tid förlorar sin utbildningsplats om inte särskilda skäl meddelats. Reserv kallas omedelbart.

    Logga in på lärplattformen Canvas på följande sätt:

    • Länk till kursplattformen: https://canvas.umu.se
    • Klicka på knappen Logga in med ditt Umu-id
    • Du omdirigeras nu till en central inloggning för Umeå universitet adfs.umu.se Här anger du ditt Umu-id och ditt lösenord (se information om Umu-id under "Aktivera Umu-id (användarkonto)" längre ned på sidan)
    • Du kommer nu till en kursöversikt där alla kurser som du är antagen till presenteras med varsitt kurskort
    • Klicka på kurskortet för aktuell kurs
    • Via frågetecknet och Hjälp längst ner till vänster i det blå fältet hittar du mer info om hur Canvas fungerar https://www.canvas.umu.se/courses/37

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Kursträffar

    Termin 1, vårterminen 2024-01-15—2024-06-02

    Termin 2, höstterminen 2024-09-02—2025-01-19

    Termin 1 (kurs 1-3)

    Kurs 1: Pre- och intrahospital omvårdnad 6 hp. Kursen omfattar vecka 3-6 (2024-01-15-- 2024-02-11). Beroende på grupptillhörighet är vecka 5 eller 6 förlagd vid Umeå Universitet, campusvecka. Övriga veckor är kursen nätburen med egna studier.

    Kliniska examinationer ingår i kursen.

    Kurs 2: Fysiologi med inriktning mot akutsjukvård 9 hp. Kursen är nätbaserad, omfattar vecka 7-12 (2024-02-12--2024-03-24) och avslutas med en tentamen (kan skrivas på hemorten). Kursen utgår från Institutionen för Integrativ Medicinsk Biologi (IMB).

    Kurs 3: Omvårdnad med inriktning mot ambulanssjukvård 15 hp omfattar vecka 13-22 (2024-03-25--2024-06-02). Kursen innefattar egna nätburna studier med två veckor vid Umeå universitet, campusveckor 16 eller 17, 20 eller 21, samt två veckors verksamhetsförlagd utbildning (VFU) vecka 18-19. I kursen ingår två skriftliga webbaserade tentamina via Canvas samt kliniska examinationer.

    Termin 2 (kurs 4-6)
    Höstterminen omfattar tre kurser. Två av kurserna läses växelvis:

    Kurs 4, Omvårdnad och ambulanssjukvård vid skadehändelser och katastrofer 6 hp, Kursen omfattar vecka 36-39 (2024-09-02—2024-09-29). Kursen innefattar egna nätburna studier samt fem dagar vid Umeå universitet. Kliniska examinationer ingår i kursen.

    Kurs 5, Verksamhetsförlagd utbildning inom ambulanssjukvård 9 hp. Kursen omfattar vecka 40-50 (2024-09-30—2024-12-15). Avslutande klinisk examination sker i simuleringsmiljö på Campus, Umeå universitet vecka 50.

     Kurs 6: Omvårdnad, Examensarbete på avancerad nivå 15 hp. Kursen omfattar vecka 40-03 (2024-09-30—2025-01-19). Handledare utses efter upprop (via Canvas) och handledning sker efter överenskommelse mellan student och handledare. Examination sker vecka 3 2025 vid Umeå universitet alternativt digitalt via Canvas.

  • Övrig information 1

    För nätburet program eller kurs krävs tillgång till dator med internetuppkoppling via bredband eller till ett lärcentrum där motsvarande teknik kan nyttjas. För att du ska kunna delta i E–möten krävs att du har en webbkamera och ett headset. 

    Hör gärna av dig om du har funderingar kring något som rör programmet/kurserna. Du använder då kontaktformuläret längst ned på sidan.

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)