"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Naturprodukter och kosttillskott

Välkommen till kursen! I det här välkomstbrevet hittar du viktig information till dig som är antagen till vår programkurs Naturprodukter och kosttillskott, HT-2024. Läs igenom informationen noga så får du svar på många frågor. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Kursansvarig är Jonas Kindstedt. Studieadministratör är Nadia Ferry Yassin. Välkommen!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    Du måste registrera dig på varje kurs som du läser på universitetet. Genom att registrera dig vid varje kursstart kommer du med på kurslistor, får tillgång till kurssajter, du är försäkrad under kursens gång, dina betyg kan registreras och CSN kan se att du studerar.

    Vi använder oss av webbregistrering på kursen. Webbregistreringen är öppen en vecka före kursstart och stänger en vecka efter kursstart. Det är viktigt att du registrerar dig på kursen inom utsatt tid, annars kommer du att förlora din möjlighet att delta på kursen. Mer information om hur registreringen går till hittar du här: https://www.umu.se/student/mina-studier/registrering-pa-kurs/

    På antagningsbeskedet framgår det om du har blivit antagen med villkor. Du blir antagen med villkor till samtliga kurser som har behörighetskrav, uppfyller du kravet kommer studieadministratören för kursen att lyfta ditt villkor några dagar innan kursen startar, därefter kan du registrera dig via Ladok för studenter: https://www.student.ladok.se/student/app/studentwebb/

    Får du problem med registreringen ska du kontakta studieadministratör för den kurs du läser (kontaktuppgifter finnas i Kursöversikt i Canvas programsajten Farmaciprogrammen). Ange alltid namn, personnummer och kursnamn i meddelandet om du skickar e-post. För denna kurs är studieadministratören Nadia Ferry Yassin (nadia.ferry@umu.se).

  • 4. Börja kursen

    2024-09-02

    Tid: Se schema

    Plats: Se schema

    Schema för kursen blir tillgängligt fyra veckor före kursstart.

Om kursen

  • Välkomstbrev och information från kursansvariga

    Du är antagen till kursen Naturprodukter och kosttillskott vid Umeå universitet. Jag heter Jonas Kindsted och är kursansvarig och vill hälsa dig varmt välkommen till kursen samt passa på att skicka med en del information. Om du har kommit på andra tankar och inte längre vill läsa denna kurs så ber jag dig att lämna återbud på antagning.se snarast.

    Kursstart
    Den här kursen ges, liksom hela programmet, på distans. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand och att du har stöd från lärare och hittar kursmaterial på lärplattformen (Canvas).

    Kursen startar den 2 september 2024 och inleds med en träff i Zoom där vi bland annat går igenom den utredningsuppgift som ni ska skriva under kursen.

    Zoom är det mötesprogram som används där headset samt webbkamera krävs. För att kunna delta i möten behöver du ladda ner programmet till din dator. Information om hur du gör det finns här: Zoomguide.

    Under kursen används lärplattformen Canvas. Hela kurssidan i Canvas blir tillgänglig i samband med kursstart och du loggar in med ditt UmU-id. I Canvas hittar du all information om kursen, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Där finns också allt lektionsmaterial som t.ex. videoföreläsningar, övningsuppgifter, länkar och artiklar. Canvas används också för informationsutbyte under kursen, här finns t.ex. möjlighet att ställa frågor till kursansvarig. Det går även bra att maila direkt till kursansvarig.

    Träffar under kursen
    Under kursen ingår inga fysiska träffar i Umeå.

    Obligatoriska moment
    De obligatoriska moment som ingår i kursen är seminarium 2 (kundkommunikation), skriftlig utredningsuppgift och tentamen. Mer information om utredningsuppgiften kommer att lämnas under kursintroduktionen 2/9, där närvaro är obligatoriskt.

    Ytterligare ett moment kopplat till utredningsuppgiften är en föreläsning om vetenskapligt skrivande. Denna föreläsning är också obligatorisk.

    Det kommer att vara möjligt att från en lista välja vilken växt/naturprodukt du vill skriva om i utredningsarbetet och detta görs i Canvas i samband med kursstart.

    Observera att platserna i respektive grupp är begränsade och det är först till kvarn som gäller.

    Schema för kursen blir tillgängligt senast fyra veckor före kursstart.

  • Information om tentamen och kontaktuppgifter

    Tentamen

    Ordinarie tentamen på kursen kommer att hållas i slutet på kursen 240920,kl.8-12.

    Första omtentamen kommer hållas i oktober 241025 kl.8-12 och andra omtentamen i december 241205 kl.8-12.

    Det finns möjlighet att skriva tentamen vid Umeå universitet eller på ett antal utvalda lärcentra som vi har avtal med. Det går även bra att skriva på andra universitet/högskolor.

    En lista med godkända skrivplatser kommer att finnas tillgänglig i samband med kursstart.

    Anmälan till tentamen sker via en onlineblankett som kommer att finnas tillgänglig i samband med kursstart. I blanketten väljer ju tentamensstället samt namnet på den kontaktperson som ansvarar för tentamen. Anmälan skickas in till studieadministratören senast 10 dagar innan tentamen.

    Kontakta oss

    Kursansvarig

    Jonas Kindstedt
    E-post: jonas.kindstedt@umu.se 
    Institutionen för medicinsk och translationell biologi
    Umeå universitet
    901 87 Umeå

    Studieadministratör
    Nadia Ferry Yassin
    Tel. 090-786 95 10
    E-post: nadia.ferry@umu.se
    Institutionen för medicinsk och translationell biologi
    Umeå universitet
    901 87 Umeå

  • Kurslitteratur

    Heinrick, M, Barnes, Prieto Garcia JM, Gibbons, S, Williamson, EM. Fundamentals of Pharmacognosy and Phytotherapy. Churchill Livingstone, Third Edition, 2018. ISBN 978-0-7020-70082 (tillgänglig elektroniskt via Universitetsbiblioteket)

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)