TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i vår!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag den 13 januari till och med tisdag den 21 januari.
Om du inte har registrerat dig senast den 21 januari förlorar du din plats på kursen.
Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta kursens studieadministratör, så att hen kan registrera dig manuellt. Meddela studieadministratörerna.
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
ursen ges med 100% studietakt på campus i Umeå och pågår vecka 04 till vecka 23/2025.
Kursen utgör termin 4 för branchutbildningen för museer soch kulteurarv
Kursen ges även som fristående.
Antagen med villkor
Om det står i ditt antagningsbesked att du är antagen med villkor så beror det på att du blivit gruppanmäld innan några resultat var inrapporterade för vårterminen.
Vi går igenom dessa och plockar bort villkoret för de studenter som är behöriga i tid innan självregistreringen öppnar.
Behörighetskravet för den här kursen är:
Museologi A: Museer, samhälle och kulturarv 30 hp samt Museologi B: Pedagogik, utställning och representation 30 hp eller motsvarande. Minst 22,5 hp inklusive B-uppsats avklarade på Museologi B.
Kontakt
Programansvarig:
Richard Petterson
Studieadministratör:
Margareta Lindblom
Kurslitteratur
Kursplan, schema och litteraturlista finner du på kursens hemsida i samband med detta välkomstbrev. Du skaffar själv litteraturen. Observera att all litteratur inte är obligatorisk - vad som ska läsas och vid vilken tidpunkt synliggörs i schemat. Enstaka titlar kan också tillkomma.
Utgå därför från schemat när du införskaffar litteraturen. I schemat framgår också vilken litteratur som tillhandahålls av institutionen och vilken litteratur du behöver skaffa själv.
Observera att somlig litteratur kan vara svår att få tag på: leta därför både på universitetsbibliotek, filialbibliotek, antikvariat och (nät)bokhandel.
Om du redan har registrerat dig på kursen och bestämmer dig för att göra avbrott så anmäler du ditt studieavbrott i studentwebben.
Om studieavbrott anmäls inom tre veckor från kursstart så blir det ett s.k. tidigt studieavbrott och då är det möjligt att antas till kursen igen i framtiden.
Institutionerna vid Umeå universitet har skyldighet att på samtliga kurser kontrollera vilka studenter som kvarstår på kursen tre veckor efter kursstart.
Det innebär att institutionerna har rätt att registrera studieavbrott på inaktiva studenter som är registrerade på en kurs.
HumSek är en sektion i Umeå studentkår, för dig som studerar humaniora vid Umeå universitet. Vi vet att det är mycket information att ta in i början av en ny termin och att många förväntningar sätts på dig som student, men glöm inte bort dig själv. Om du någonsin känner dig orättvist behandlad, eller att något under din utbildning hade kunnat vara bättre, kontakta oss eller vår utbildningsbevakare.
Ordförande Humsek: ordf.humsek@umeastudentkar.se
Studentombud Humsek: ub.humla@umeastudentkar.se
www.umeastudentkar.se
Hjälp till studenter som studerar på distans
Som student på en distanskurs som ges via internet kan du med fördel ta kontakt med ett närbeläget kommunalt lärcentrum för att få mer stöd i dina studier.
Vilken service som erbjuds kan variera, men ofta finns studieplatser, grupprum, internet och datorer. Det finns personal som kan hjälpa till med exempelvis teknisk support.
Du hittar ditt närmaste lärcentrum via Nätverket för kommunala lärcentra (Nitus):
https://nitus.se/hitta-ditt-larcentrum/
Lärcentrumen är grupperade efter region.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.