TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Jag som skriver detta heter Anders Råde och är kursansvarig för denna kurs på 15 hp som ges vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV). Här hittar du information om vad du behöver göra för att kunna börja kursen. Jag vill hälsa dig varmt välkommen och ser fram emot att träffa dig till hösten vid kursstarten den 30 augusti.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
På denna kurs tillämpar vi självregistrering. Det innebär att du själv ska registrera dig innan kursstart. Det kan du göra mellan 23 - 30 aug.
Är du antagen med villkor måste du styrka din behörighet och få villkoret släckt innan du kan genomföra din självregistrering. Var vänlig kontakta oss i så fall!
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar. Om du inte har registrerat dig innan den 30 augusti riskerar du att förlora din plats på kursen. Instruktioner för självregistrering hittar du här.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto) först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig
Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord eller användarnamn
Viktigt! Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att närvara vid introduktionstillfället måste du anmäla det till oss i förväg. Detsamma gäller om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara vid introduktionstillfället.
Kursen startar måndag den 30 augusti. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.
Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
Kursen består av självständigt uppsatsskrivande vilket innebär en fördjupning och aktivt kunskapssökande inom det valda undersökningsområdet. I kursplanen kan du bland annat se mer om kursens innehåll, mål och litteratur.
Kursen genomförs på halvfart under höstterminen 2021, och innefattar fem träffar varav tre är obligatoriska, samt individuell handledning. Kursintroduktionen och första träffen genomförs digitalt i zoom. Beroende på hur coronaläget utvecklar sig sker de övriga två träffarna antingen digitalt eller vid Campus i Umeå. Träffarna utgörs av kursintroduktion och seminarier, där tre leds av lärare och är obligatoriska och två genomförs i studentgruppen utan lärare.
Kursintroduktion - via Zoom
Måndag 30/8 kl. 15.00-17.00
Träff 1, seminarium 1 - via Zoom
Tisdag 7/9 kl. 13.00-16.00 (obligatoriskt)
Föreläsning/workshop, litteratursökning
Torsdag 9/9 kl 13.00-15.00
Inlämning av uppsats till mittseminarium
Fredag 22/10 senast
Träff 2, seminarium 2 - i Umeå eller via Zoom
Fredag 29/10 kl 13.00-16.00 (obligatoriskt)
Lokal meddelas senare om träffen blir i Umeå
Inlämning av uppsats till slutseminarium
Måndag 3/1 senast
Träff 3, slutseminarium - i Umeå eller via Zoom
Måndag 10/1 kl 13.00-16.00 (obligatoriskt)
Lokal meddelas senare om träffen blir i Umeå
All kommunikation i kursen kommer att ske via lärplattformen Canvas.
Före den första träffen behöver jag få uppgift om ämnesval för din magisteruppsats. Detta hjälper mig när handledare ska utses. Maila alltså till anders.rade@umu.se en kort beskrivning av vad din planerade magisteruppsats kommer att handla om, gärna så snart som möjligt.
Till den första träffen ska du ha förberett dig genom att göra två saker:
1. Inför seminarium 1 ska du förbereda dig genom att börja fundera på vad det är du vill fördjupa dig i din uppsats. Om du har gjort en forskningsplan i en tidigare kurs kan du utgå från den. Ta också stöd i dokumentet Frågeställningar att utgå från inför seminarium 1 som finns på Canvas. Seminariet syftar till att formulera ditt forskningsproblem.
2. Torsdag den 9/9 kommer ni att få utbildning via zoom i litteratursökning av Helen Hed vid UB (universitetsbiblioteket). Till dess har du i uppgift att fundera över vilka sökord som kan vara relevanta för ditt arbete. Utgå från din eventuella forskningsplan (från tidigare kurs) och fyll i dokumentet Sökformulär som finns i Canvas inför workshopen på torsdag den 9/9 kl 10.00.
Tveka inte att höra av dig till mig som kursansvarig, om du har några funderingar kring kursens upplägg eller innehåll - Anders Råde
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.
Återigen varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning
Anders Råde
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.