TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Så kul att du sökt dig till oss på institutionen för Kost- och måltidsvetenskap, vi ser framemot att ses!
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Det är du själv som ansvarar för att registrera dig på kursen. Det gör du genom att logga in på studentwebben med ditt Umu-Id. Läs mer nedan hur du aktiverar ditt Umu-id.
Webbregistreringen är öppen mellan 14/1 – 19/1.
Det är viktigt att du ser till att registrera dig i tid så du inte riskerar att förlora din plats på kursen eller få problem med CSN. Om du får problem att registrera dig, kontakta studieadministratören.
Du kommer inte heller att kunna komma åt kursen i lärplattformen Canvas förrän du är registrerad
Länk: https://umu.zoom.us/j/68115825993?pwd=Q2NYMzNiOTErK1NhTHIvYVZwUkd1QT09
Lösenord: 2KN063
Meeting ID: 681 1582 5993
Om det inte fungerar att klicka på länken kopierar du hela länken och klistrar in den i din webbläsare.
Läs även om universitetets allmänna information om Covid-19 på följande länk: https://www.umu.se/student/forandringar-pa-grund-av-covid-19/. På Studentwebben hittar du råd, tips och verktyg för studier och samarbete på distans. Sidorna uppdateras löpande, så fort det kommer nya regler eller rekommendationer.
Ladda hem programmet Zoom i god tid innan kursstart: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/zoom/
Det är annorlunda tider och vi är mitt i en pandemi där vi håller avstånd och visar hänsyn till varandra. Det innebär exempelvis att vissa delar av undervisningen kan ske över internet, så att vi inte samlas alla på campus samtidigt.
Med bakgrund av detta har de lärare som undervisar på Kostvetenskap A tillsammans med ledningen vid institutionen beslutat att kursen vårterminen 2021 kommer att genomföras med digitala lösningar. När det gäller examinationer, även i form av skriftlig salstentamen, så genomförs dessa utan fysisk närvaro på campus fram till den 23 mars 2021. Beroende på vilket beslut universitetets rektor fattar efter den 23 mars, så kan skriftlig salstentamen för kursens tre sista moduler komma att genomföras på plats vid Umeå universitet.
Mer information kommer du att få på kursintroduktionen
Hej det är era faddrar här!
Grattis till platsen på dietistprogrammet och välkommen till Sveriges bästa studiestad, Umeå. Som ni vet så har covid-19 gjort så att situationen är annorlunda jämfört med tidigare. Därför har Umeå studentkår beslutat att alla mottagningar på vårterminen kommer ske digitalt. Än vet vi inte hur det kommer se ut men gå gärna med i vår facebookgrupp ”Umeå Dietistnollning VT21”, där kommer vi lägga upp information och dessutom får ni reda på vilka som kommer gå i klassen. Vi vill även rekommendera att gå med i vår studentförening Cibus. Det ska bli roligt att få ”träffa” och lära känna er!
Om du ej har Facebook men vill ta del av informationen kan du kontakta:
General Sandra, 072-5599965
Hälsningar faddrarna!
Kursansvarig lärare:
Cecilia Olsson
Studieadministratör:
Patrik Wallström
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.