"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Klinisk bedömning

Varmt välkommen till utbildning vid Umeå universitet, institutionen för omvårdnad! Vi önskar dig en givande studietid!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    Kursregistrering sker efter kursstart och sköts av personal på institutionen

  • 4. Börja kursen

    Upprop: Fredag 1/11 2024

    Tid: Tid kl. 00:01-12:00

    Plats: Kursstart = incheckning via lärplattformen Canvas är obligatorisk.

    Obligatorisk anmälan om deltagande i kursen via lärplattformen Canvas i samband med upprop gäller. Anmälan i lärplattformen Canvas öppnar fredag 1/11 mellan kl. 00:01-12:00. 

    Den som inte aktivt gör en deltagaranmälan inom angiven tid förlorar sin utbildningsplats om inte särskilda skäl meddelats. Reserv kallas omedelbart.

    Logga in på lärplattformen Canvas på följande sätt:
    • Länk till kursplattformen: https://canvas.umu.se
    • Klicka på knappen Logga in med ditt Umu-id
    • Du omdirigeras nu till en central inloggning för Umeå universitet adfs.umu.se Här anger du ditt Umu-id och ditt lösenord (se information om Umu-id under "Aktivera Umu-id (användarkonto)" längre ned på sidan)
    • Du kommer nu till en kursöversikt där alla kurser som du är antagen till presenteras med varsitt kurskort
    • Klicka på kurskortet för aktuell kurs
    • Via frågetecknet och Hjälp längst ner till vänster i det blå fältet hittar du mer info om hur Canvas fungerar https://www.canvas.umu.se/courses/37

    Om du antagits till utbildningsplatsen men inte längre har för avsikt att studera ska du snarast registrera återbud på www.antagning.se/mina sidor. Meddelande om ditt återbud är viktigt och möjliggör att vi kan kalla reserv och någon annan person kan antas till utbildningsplatsen.

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen ges på avancerad nivå, halvfart, största delen på distans med några sammankomster på kursorten Umeå.

    Denna kurs omfattar fördjupade studier i klinisk bedömning av patienters fysiska och psykiska hälsotillstånd ur såväl medicinskt som omvårdnadsperspektiv, och utifrån god etik. Fokus ligger på systematiska kliniska bedömningsmetoder och åtgärder, kommunikation och dialog med patienten om hälsotillstånd, samt sjuksköterskans förmåga till självständiga komplexa bedömningar inom en begränsad tidsram. Intersektionella aspekter och diskrimineringsgrunder behandlas. Även värdering av bedömningsinstrument ingår.

    Studierna i kursen bygger på att Du som student tar ett stort eget ansvar och planerar din tid - Studentaktivt lärande. Till stöd för Ditt lärande finns resurser i form av kurslitteratur, föreläsningar (Live + inspelade), instruktionsfilmer, åhörarkopior, filmer, länkar etc. Det innebär att ni själva ska ta reda på, utforska områden för kursens innehåll. Er egen aktivitet före och under arbetet med studieuppgifterna är avgörande för lärandet. Undervisningen sker på svenska och engelska. Första kursveckan bör Ni bekanta Er med läroplattformen Canvas, online mötesrummet Zoom, och göra en genomgång av innehållet i kursen och schemat.

  • Kurstider och kursträffar

    Vecka 44 ska ni bekanta er med kurssajten Canvas och ta kontakt med dem som kommer att ingå i er studiegrupp. Egen genomgång av lärplattformen, kursinnehåll, samt digitala resurser såsom inspelade föreläsningar etc. Se bl. a information om kursplan, FSR och upplägg av kursen: - schema - obligatoriska moment – examinationer, etc.

    Vecka 45 Måndag den 4/11 kommer kursintroduktion att ske via Zoom.

    5-6/11 ges föreläsningar på Clinicum Betula (Kliniskt träningscentrum) på Norrlands universitetssjukhus (NUS). Rekommenderas starkt att ni deltar denna vecka, då föreläsningarna varvas med klinisk färdighetsträning/bedömningar.

    7/11 finns det möjlighet till egenträning på Clinicum Betula.

    Vecka 51, måndag 18/12 - Egen färdighetsträning inför OSCE.

    Tisdag 19/12 - OSCE-prov. Lokal: Clinicum Betula, NUS.

    F.ö se schema som kommer att publiceras 1 månad innan kursstart.

  • Övrig information/Kontaktinformation

    För nätburen kurs krävs att du har tillgång till dator med stadig internetuppkoppling. För att du ska kunna delta i E-möten krävs att du har fungerande webbkamera och headset.

    Kontakta oss:
    Hör gärna av dig om du har funderingar kring något som rör kursen. Du använder då kontaktformuläret längst ned på sidan.

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)