TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen! Du är antagen till kursen Infektionssjukvård 15 hp som hålls av Institutionen för klinisk mikrobiologi vid Umeå universitet. Innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Registrering vid introduktionstillfället
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. För den här kursen gör du det på introduktionstillfället, 5 september.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att närvara vid introduktionstillfället måste du anmäla det till oss i förväg, annars riskerar du att förlora din plats.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara vid introduktionstillfället måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs). Om du blivit antagen som reserv efter att registreringen är stängd måste du kontakta kursens studieadministratör, så att hen kan registrera dig manuellt.
5 september
Tid: 15:30-17:00
Plats: Zoom - länk meddelas senare, läggs på Canvas
Börja kurs med introduktionstillfälle
Kan du inte vara med vid det här tillfället? Meddela oss i förväg! Om du inte kan vara med på introduktionen och inte har meddelat oss i förväg kommer du inte att bli registrerad och kan förlora din plats.
Kursen startar den 5 september kl.15:30-17:00 med ett introduktionstillfälle och en föreläsning via Zoom. Då kommer vi bland annat att gå igenom:
Presentation av lärare
Schema
Kursens upplägg
Du kan logga in i lärplattformen, Canvas, efter att du har aktiverat ditt Umu-id, se mer information nedan. Närmare terminsstart kommer du också att få tillgång till kursens kurssajt, https://www.canvas.umu.se/courses/15141
Kursen är i huvudsak nätbaserad och en stor del av studierna kan lösas under tid du själv kan disponera. Det ingår schemalagda obligatoriska digitala moment på distans och två fysiska kursträffar där du behöver närvara i Umeå. Till din hjälp har du den digitala plattformen Canvas där det finns kursmaterial och läsanvisningar och där du kan få kontakt med lärare och medstudenter.
Kursen förutsätter att du tar del av kurslitteratur som finns beskriven i litteraturlistan och inspelade föreläsningar av lärare.
En annan viktig del i undervisningen är att du tilldelas uppgifter som du ska lösa och sedan presentera din lösning för lärare och andra kursdeltagare. Vi använder fall-undervisning där vi utgår från patientfall för att belysa olika undervisningsområden eller kliniska situationer. Ett typiskt upplägg av fall-undervisning är att fallen introduceras av lärare och att du under ca 2 veckor har tid att läsa på området och förbereda dig på att kunna diskutera och redovisa dina förslag på lösning av fallen. Vi möts sedan digitalt i tre mindre grupper. Vid de träffarna förväntas du som är kursdeltagare föreslå en lösning på fallen och kunna argumentera och förklara varför du föreslår din lösning. Du ska också vara tillräckligt påläst för att kunna kommentera och diskutera andra deltagares förslag. Varje deltagare ska alltså vara aktiv på dessa digitala möten i grupp för att kunna godkännas på momentet.
Huvuddelen av dina studier gör du hemifrån men med kontakt med utbildningen. Vi har videomöten av olika slag, oftast via Zoom och för att det ska fungera bra behöver du ha tillgång till en dator som inte äldre än 4-5 år, webbkamera och headset. Och bra internetuppkoppling, gärna stabil trådlös eller fast uppkoppling via nätverkskabel.
På kurssajten i Canvas kommer du hitta det självstudiematerial du behöver, som exempelvis inspelade föreläsningar, instuderingsfrågor och läsanvisningar. Där sker även vissa schemalagda examinationer och andra aktiviteter. Det mesta av kommunikationen med dina lärare och kursare har du i Canvas.
Du kan logga in i Canvas efter att du har aktiverat ditt Umu-id, se mer information nedan. Närmare terminsstart kommer du också att få tillgång till kursens kurssajt, https://www.canvas.umu.se/courses/15141
På den här kursen använder vi ofta Zoom som verktyg för undervisning på nätet. Du skapar ett konto och loggar in med ditt Umu-id.
Fysiska träffar under kursen
Det här är en kurs med obligatoriska träffar i Umeå. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand, men träffa lärare och kursare vid två tillfällen på plats i Umeå. Eftersom de här träffarna är obligatoriska betyder det att du måste vara med på träffarna för att kunna bli godkänd på kursen. Under den andra träffen kommer du att få göra en skriftlig tentamen som är en del av examinationen av kursen. Den ersätter den hemtentamen som står i kursplanen. Vi gör ändringen för att hemtentamen blir orättvis på grund av AI-verktyg på internet som kan svara på tentafrågor.
Första tillfället: 9 - 11/10 2024
Andra tillfället: 14 - 15/5 2025
Lokalerna ligger i anslutning till Norrlands universitetssjukhus och Umeå universitet.
På träffarna kommer vi bland annat att genomföra examinerande fall-diskussioner, simuleringsövningar och föreläsningar. Vid den andra kursträffen ingår även en kortare skriftlig tentamen.
Om du blir sjuk och inte kan närvara under träffarna kontaktar du berörd lärare för att få veta när och hur du kan tillgodogöra dig de missade träffarna. Behöver du göra examinationer eller kompletteringar i efterhand kan det innebära att du behöver ta igen det i Umeå när kursen går nästkommande år.
Du ordnar själv med boende under träffarna. Om du inte redan har boende ordnat så finns stort utbud av olika slags boenden på Visit Umeås sidor.
Planera dina studier och håll kontakt
En distansutbildning erbjuder frihet och flexibilitet men det behövs även egen motivation, engagemang och studiedisciplin.
För att hålla takten i kursen är ett bra tips att göra din egen personliga studieplan. Utgå från schemat och kursplanen. I schemat hittar du alla planerade aktiviteter och examinationer.
Håll gärna kontakt med dina kursare och dina lärare. Använd varandra som stöd och hjälp i studierna, ställ frågor i Canvas, ta kontakt med lärare om du får svårlösta problem och läs din e-post regelbundet. Alla lärarna har ambitionen att ge snabb respons på frågor men arbetar dagtid på vardagar, så det är under de tiderna du kan förvänta dig att få svar.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.