"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Hot Team - innovationsprojekt

Du är antagen till kursen Hot Team - innovationsprojekt, men innan du kan börja måste du göra några saker före kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mera om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan.

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med fredag 25 oktober till och med fredag 1 november. Om du inte har registrerat dig senast den 1 november förlorar du din plats på kursen.

    Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.

    Vet du om i förväg att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering för att behålla dina plats.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt UMU-id.

    Jag vill aktivera mitt UMU-id.

    Jag har ett aktiverat UMU-id och vill registrera mig.

    Jag har ett aktiverat UMU-id men glömt mitt lösenord.

  • 4. Börja kursen

    OBS - Schema är preliminärt fram till 1 månad före kursstart.
    Schemat finns också i textformat

Om kursen

  • Kursens upplägg

    I kursen ingår studenter med olika utbildningsbakgrund och på olika utbildningsnivåer, och under kursen jobbar studenterna i team kring ett projekt. Teamen kommer att bygga upp sin egen ’teamstudio’ och i projektet får teamen ta sig an samtida relevanta frågeställningar och designutmaningar med fokus på hållbarhet och design.
    Under kursen genomförs ett antal seminarier med aktuella designperspektiv och teamen coachas regelbundet av lärare. Exempel på examinationsformer, förutom aktivt deltagande i projektarbetet, är reflektion och tillfällen då studenter delar med sig av sitt eget lärande med andra team i så kallade ”sharing sessions”. Viss del av undervisningen sker på engelska.

    Vid kursstart introduceras kursen, förutsättningar för kursens genomförande och examinationsformer.

    Vi rekommenderar att kursen inte kombineras med andra kurser, då den går på helfart och kräver studenternas närvaro.

    Lärplattformen Canvas
    För den här kursen används lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också via lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.
    Åtkomst till Canvas får du när du registrerat dig på kursen. Logga in i Canvas.

    TEAMS kan också användas vid behov.

  • Frågor om kursen?

    Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Catharina Henje eller till institutionsadministratör Adrian Löwander.

  • Praktisk information

    Närvaro
    Under kursen förekommer flera undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar eller handledning av prövande karaktär, och därmed vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter. Notera att lärare kan vara yrkesverksamma utanför universitetet vilket gör att de utanför lektionstider inte finns på Designhögskolan utan endast kan nås via mail.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan används ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl. 09.00 i ett schema så betyder det kl. 09.00. Kurstiderna då studenter förväntas jobba i sitt team är kl. 09.00-12.00 samt kl. 13.00-16.00, förutom onsdag eftermidddag som är undervisningsfri, eller om annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    Schemaändringar med kort varsel (samma morgon), meddelas via e-post och/eller anslag över Canvas. Ta för vana att kolla schemat och mail dagligen för att alltid ha aktuell information.

    Ytterdörrar
    Designhögskolans entrédörrar är låsta dygnet runt och du behöver därför använda ditt UMU-kort för att komma in. Om du inte har något kort så hittar du information om hur du skaffar dig kortet under rubriken "Ny vid Umeå universitet".

    Programmeringen av kortet görs efter du har registrerats på kursen. Behörigheten gäller måndag-fredag kl. 08.00-20.00 och ger dig möjlighet att komma in via huvudentrén inne på gården samt via entrén från Östra Strandgatan. Kortet kan användas utan kod kl. 08.00-17.00 och därefter krävs kod. Kortet ger även access till Designhögskolans datorlabb. 

    Datorlabb
    Våra datorlabb (PC-labb) brukar vara bokade för undervisning kl. 09.00-16.00.
    OBS! För att kunna arbeta i datorlabben måste du ha aktiverat ett UMU-id och skapat student-e-postadress.

    Utskrifter
    UMU-kortet används för kopiering och utskrifter på Designhögskolan. Du får information om hur det hanteras i början av kursen.

    Generell information:

    Wozzop Live

    Varje måndag kl. 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att göra det spontant genom kursansvarig lärare.

    Onsdagsföreläsningar
    På onsdagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar av inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar sätts upp på anslagstavlor och väggar, samt meddelas på Wozzop Live. 

    Skolmöten
    Klockan 13.00 den första onsdagen i varje månad hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för studenter och personal. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att anmäla det i förväg till prefekten, eller ta upp det själv under mötet eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal. 

    Öppna projektpresentationer
    Alla projektpresentationer som hålls av studenter på Designhögskolan är öppna för andra studenter och anställda om inte annat sägs (ibland kan sekretess föreligga pga. patentärenden). Veckans presentationer meddelas på Wozzop Live och digitala plattformar. Ta gärna tillfället i akt delta i presentationerna i mån av tid – det brukar vara roligt och lärorikt.

    Fika/Lunch
    På konstnärligt Campus finns Restaurang Bygden. I Designhögskolans studentkök finns kylskåp och mikrovågsugnar för den som vill värma medhavd mat.

    Det finns kaffeautomater på skolan men då krävs det att du har med egen mugg. Betalning sker genom betalkort. Varu- och dryckesautomater finns i anslutning till verkstad/bottenvåning.

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)