"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Handelsrättslig översiktskurs

Du är antagen till kursen Handelsrättslig översiktskurs vårterminen 2022. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i mars!

Så här börjar du

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på Studentwebben innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 17 mars och funktionen kommer att vara öppen till och med 25 mars.

    För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id.

    Kursen startar torsdagen den 24 mars klockan 9.15 i Hörsal UB.A.220-Lindellhallen 2.

  • 4. Börja kursen

    2022-03-24

    Tid: 09.15 - 10.00

    Plats: Hörsal UB.A.220-Lindellhallen 2

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Välkommen till Handelsrättslig översiktskurs för civilekonomprogrammet!

    Under kursen får du möjlighet att utöka dina kunskaper inom flera av de rättsområden som påverkar både företag och enskilda individer. Nedan följer en del information, främst om kursens upplägg och administration.                                 

    Efter introduktionen till kursen kommer du att få tillgång till några inspelade föreläsningar som förklarar vad juridik är och hur den juridiska metoden ser ut. För att ge ytterligare träning i att använda den juridiska metoden genomförs några övningar på kursen. Till det första övningstillfället ska du även ha skaffat en lagbok. Det brukar finnas bättre begagnade lagböcker att köpa på Juridiska institutionens studentexpedition.

    Seminarierna, kursens dugga, likväl som den skriftliga tentamen som avslutar kursen är examinerande.

    Du behöver aktuell lagtext. Studenter brukar köpa en lagtextsamling (så kallad lagbok). Här finns flera olika alternativ. Sveriges Rikes Lag, Wolters Kluwer, Sveriges Lag, Studentlitteratur, Svensk Lag, Iustus, eller annan lagtextsamling.

    Lagbok är helt nödvändig och behövs redan från början eftersom vi bl.a. inleder kursen med lagboksövningar. På den här kursen bör du välja den blå eller svarta lagboken eftersom den gröna lagboken inte innehåller t.ex. de skatterättsliga bestämmelserna. Lagboken bör vara så ny som möjlig och rekommenderas inte vara äldre än två år. OBS! Det är studentens eget ansvar att hålla sig med gällande lagtext.

    Som student inskriven vid Umeå universitet har du tillgång till den juridiska databasen JUNO via universitetsbiblioteket ub.umu.se.

    Undervisningen – form och upplägg

    Kursen är vad man kallar problembaserad. Det innebär att du jobbar med juridisk problemlösning vid seminarier och basgruppsarbeten. Seminarierna utgör kursens bas men de kompletteras av föreläsningar både live och med inspelade ljudfiler samt några övningar.

    Seminarierna

    Alla seminarieuppgifter innehåller juridiska problem och frågor. Dessa ska alltid först förberedas i basgrupperna, dvs. mindre arbetsgrupper om 5-6 personer. Basgruppsindelningen görs av kursansvarig efter kursstart.

    Vid seminarierna redovisar och diskuterar studenterna uppgifterna och de juridiska problemen i en seminariegrupp om ca 25 personer tillsammans med läraren. Att bolla resonemang och argument i grupper är ett viktigt bidrag till inlärningen.

    Observera att alla seminarier förutsätter att du är väl förberedd och aktivt deltar i diskussioner och förberedande basgruppsarbete. Som förberedelse inför basgruppsarbetet bör du även noga läsa de avsnitt där de aktuella rättsområdena behandlas i kurslitteraturen. Vi rekommenderar även att du innan seminarierna och innan basgruppsträffarna tar del av de inspelade föreläsningar som berör rättsområdet i fråga, t ex tittar på föreläsningen i köprätt innan seminariet i köprätt osv. På så sätt får du ut mer av seminariet och skapar en god rutin för dina studier.

    Alla seminarier är obligatoriska vilket innebär att ett aktivt närvarande krävs samt att komplettering måste göras om ett seminarium av någon anledning missas.

    Kurskrav och examination

    En skriftlig tentamen avslutar kursen. Tentamen innehåller vanligtvis fyra frågor á tolv poäng, oftast problemorienterade, som ska lösas inom max fem timmar. För godkänt resultat krävs 50 % och för betyget väl godkänd krävs 75 %. Om du uteblir eller blir underkänd vid det första tentamenstillfället kan ett nytt försök göras vid omtentamen. Mer information om tentamen, vilka hjälpmedel som är tillåtna m.m. kommer du att få under kursens gång.

    Seminarierna och duggan är också examinerande och således obligatoriska.

    Än en gång – varmt välkommen till kursen!

    Eva Kjellin, kursansvarig.

    Eva Kjellin, 090-786 75 09, eva.kjellin@umu.se

    Kursadministratör: Linda Andersson, 090-786 68 59, linda.k.andersson@umu.se

     

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)