"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Förvaltningsrätt

Välkommen till kursen Förvaltningsrätt vid Juridiska institutionen. Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Välkommen till kursen, vi ses i januari!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på StudentLadok innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 13 januari och funktionen kommer att vara öppen till och med 21 januari. Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Om du blivit antagen till kursen men varit registrerad på den förut måste du kontakta kursens studieadministratör för att kunna registrera dig.
    Kursadministratör: Anna Henriksson, anna.henriksson@umu.se

    För att du ska kunna registrera dig på kursen krävs det att du är antagen till kursen och att du har aktiverat ditt Umu-id, se rubriken ovan Aktivera ditt Umu-id och MFA. Umeå universitet erbjuder alla studenter ett användarkonto i samband med antagningen.

  • 4. Börja kursen

    Måndag 20 januari

    Tid: 12.30

    Plats: Zoom

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Innehållet i kursen, förväntade studieresultat och formerna för examinationen m.m. framgår av kursplanen som du hittar under rubriken 4. Börja kursen, där hittar ni även kurslitteraturlistan.

    Kursen är nätbaserad och äger rum dagtid på halvfart från och med den 20 januari 2025 till och med den 8 juni 2025.  Undervisningen sker både i realtid genom möten på nätet och genom aktiviteter som inte är schemalagda så som uppspelning av inspelade föreläsningar. Observera att den avslutande skriftliga tentamen sker i sal och att denna del av kursen därmed inte är nätbaserad.

    Mot bakgrund av kursens upplägg, dvs. att den genomförs helt digitalt, är det viktigt att ni har tillgång till en stabil internetuppkoppling under hela kursen. Vissa examinerande seminarier kommer också att äga rum i realtid på nätet. Vid dessa möten måste ni ha en dator utrustad med webbkamera och mikrofon, så att ni är synliga och hörbara för läraren och de andra deltagarna.

    Ni kommer att arbeta via en lärplattform som heter Canvas: https://canvas.umu.se/  Där kommer ni hitta allt material för kursen, som till exempel inspelade föreläsningar, information om seminarier och annan information.

    De möten som vi kommer att ha i realtid på nätet kommer att ske i verktyget Zoom. https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/zoom/

    På kurshemsidan på lärplattformen Canvas kommer ni att få en länk till det rum i Zoom som vi kommer att träffas i vid kursintroduktionen.

    Välkomna till kursen!

    Vänligen

    Signe Lagerkvist, kursansvarig

     

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)