"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Digitalisering i förskolan

Jag som hälsar dig välkommen till kursen heter Maria Forsgren Hellberg och är kursansvarig lärare för denna kurs, som ges vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap. I det här brevet hittar du information om vad behöver göra för att kunna börja kursen. Om du har funderingar utöver den information som finns här, är du välkommen att höra av dig. Jag och övriga lärare i kursen ser fram emot en lärorik och intressant hösttermin tillsammans med er. Vi ses i Canvas i september!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med 26 augusti till och med 2 spetember. Om du inte har registrerat dig senast den 2 september förlorar du din plats på kursen.

    Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.

    Du som blir antagen efter den 2 september måste ta kontakt med institutionen om registrering snarast, senast fem (5) dagar efter antagningen för att inte förlora din plats på kursen.

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!

    Jag vill aktivera mitt Umu-id
    Jag har aktiverat mitt Umu-id och vill registrera mig
    Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
    Hjälp hittar du här.

  • 4. Börja kursen

    Måndag den 2 september

    Tid: Någon gång under dagen

    Kursen startar måndag den 2 september. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.

    Jag vill logga in i Canvas

    Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.

Om kursen

  • Kursens innehåll

    I den här kursen är det centrala temat digitalisering i förskolan. I kursen redogörs för centrala faktorer rörande digitalisering och digitala verktyg i relation till barns lärande och utveckling. Vidare introduceras aktuell forskning om pedagogisk användning och förskollärares kompetensutveckling i relation till digitalisering i förskolan. I kursen behandlas kunskap och färdigheter som krävs för att stödja barns utveckling av adekvat digital kompetens i förskolan i enlighet med gällande styrdokument.

  • Kursens upplägg

    Kursen läses med 25 % studietakt mellan 2/9 -19/1.

    Kursen innehåller inga fysiska träffar, däremot genomförs bland annat seminarier i grupper via lärplattformen Canvas. Under kursens gång bedriver du det mesta av studierna på egen hand då du tar del av kurslitteratur och utför kursens uppgifter.

    Du  medverkar i forumgrupper där du tar del av diskussioner och får feedback och ger feedback på medstudenters uppgifter. Kommunikationen mellan er studenter och oss lärare kommer att ske via Canvas. I Canvas kommer du få tillgång till kursinformation med uppgifter, kurslitteratur och diskussionsforum.

    Att vara aktiv i diskussionsforum är något jag redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor och det blir ditt ansvar som student att våga fråga om hjälp. Detta bl.a genom att använda diskussionsforum där ni studenter ger varandra stöd och hjälper varandra när det är möjligt. Vi lärare tar del av vad som skrivs i diskussionsforum.

    De flesta uppgifterna lämnas in i "Uppgifter" i Canvas. Instruktioner om var uppgifterna ska lämnas in kommer att framgå i uppgiftsbeskrivning. Det kommer att vara preciserat när sista inlämningsdag är, dessa tider är rekommenderade för att uppgifterna ska bli lagom fördelade över kursens gång.

  • Kontakta oss

    Har du frågor eller funderingar gällande kursens innehåll eller upplägg, kan du skicka e-post till mig som kursansvarig: Maria Forgren Hellberg

    Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till studieadministrationen på studadm.edusci@umu.se

    Återigen, varmt välkommen till kursen! Maria Forgren Hellberg

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)