TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Hej och välkommen till kursen. Jag som skriver det här heter Andreas Olsson och är kursansvarig lärare på kursen. Jag vill genom detta välkomstbrev informera dig om några viktiga saker som du måste känna till innan kursen startar. Avsätt därför några minuter redan nu och läs nedanstående information så att du inte missar något viktigt. Vi ses i januari!
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med 8 januari till och med 15 januari. Om du inte har registrerat dig senast den 15 januari förlorar du din plats på kursen.
Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.
Du som blir antagen efter den 15 januari måste ta kontakt med institutionen om registrering snarast, senast fem (5) dagar efter antagningen för att inte förlora din plats på kursen.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
Hjälp hittar du här.
Kursen startar måndag den 15 januari. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kan även komma att använda oss av Zoom för digitala videomöten.
Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
Kursen består av totalt 7 deluppgifter. I den inledande delen reflekterar- och diskuterar vi manipulerade bilder, bland annat ur ett historiskt perspektiv. Vidare innehåller kursen moment av praktiskt arbete där programmen Photoshop CC samt SketchUp Free används. Vi utgår från att samtliga studenter har tillgång till dessa programvaror. Under kursen behandlas även juridiska frågor i relation till ämnet bild samt grundläggande bildsemiotiska begrepp.
Begreppet digital bild behandlas alltså i ett brett perspektiv i kursen. Genom att blanda praktiskt arbete med teoretiska infallsvinklar tror vi att du som student både ska utveckla kompetenser i hur vi ser på och förstår bilder samt givetvis hur dessa bilder praktiskt framställs. Det är med andra ord inte frågan om en renodlad kurs i Photoshop, även om arbetet i det programmet sker relativt frekvent och ingår i ungefär hälften av kursens inlämningsuppgifter.
Viktigt att notera är att kursen främst riktar sig till lärare och pedagoger som arbetar med digital bild, exempelvis i gymnasiets kurser om digitalt skapande.
Kontaktuppgifter
Har du fortfarande frågor kring kursens innehåll är du varmt välkommen att kontakta mig som kursansvarig lärare Andreas Olsson.
Har du studieadministrativa frågor (exempelvis om din antagning) så kontaktar du vår studieadministration på studadm.edusci@umu.se
Innan jag beskriver kursens upplägg vill jag passa på att nämna terminens första dag och vad som kommer att ske då. Mellan 09:00-10:00 den 15 januari 2024 kommer jag vara inloggad i Canvas och vara behjälplig med att svara på frågor från er studenter. Närvaro vid detta tillfälle är helt frivillig och det kommer inte vara någon föreläsning i traditionell mening. Men ta gärna chansen att ställa frågor till oss lärare som under denna tid kommer kunna svara direkt. Dock är det viktigt att alla studenter så snart som möjligt efter kursstart loggar in i lärplattformen ”Canvas” och försöker göra er hemmastadda i den plattformen. Under terminen förväntas du logga in i Canvas minst veckovis (gärna oftare) för att ta del av anslag och övrig information som vi lärare skriver där. Observera att den 15 januari är den absolut sista dagen att registrera dig på kursen. Gör du inte det förlorar du din studieplats i kursen och en reserv kommer erbjudas din studieplats. Mer om detta kan du läsa under rubriken ”Registrera dig på kursen”.
Kursen Digitala bilder ges på kvartsfart (25% studietakt). Att läsa en kurs med 25% studietakt innebär ca 10 timmar studier per vecka eller drygt en full arbetsdag per arbetsvecka. Dessa timmar är relativt jämnt fördelade på terminens 20 veckor (vilket innebär totalt ca 200 timmars tidsinvestering i kursen).
Som du säkert redan vet ges kursen på distans, helt utan fysiska träffar. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand genom de resurser du kommer att finna i Canvas. Resurserna består bland annat av inspelade instruktionsfilmer, övningskompendium och diskussionsforum. Att vara aktiv i diskussionsforumen är något jag redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens 20 veckor kommer du säkert ha en hel del frågor och då är det väldigt viktigt att vi lärare får möjlighet att hjälpa dig. Däri ligger ett stort ansvar att du som student vågar fråga om hjälp när det dyker upp något du inte förstår.
Vår erfarenhet säger oss också att det är viktigt att ni studenter hjälper varandra när så är möjligt. Tyvärr är verkligheten den att vi lärare i kursen inte kommer att ha möjlighet att dagligen gå in i forumen för att besvara eventuella frågor, och då blir hjälp och support mellan er studenter extra viktig. Det är också centralt att frågor behandlas i de för kursen avsedda forumen och inte via mailkonversation direkt till någon av kursens lärare. Genom att använda kursens forum kan flera lärare men också ni studenter hjälpas åt att besvara det som efterfrågas. Dessutom kan forumen användas som en kunskapsdatabas under hela terminen. Kanske är din fråga redan ställd och besvarad av någon av oss lärare?
Under kursen kommer vi att jobba en hel del med Photoshop CC. 3D programmet SketchUp Free behandlas även i ett av kursens avsnitt. Vi förutsätter att alla som läser kursen har tillgång till den programvara som kursen behandlar. Vi som utbildningsanordnare har tyvärr ingen möjlighet att bistå med licenser för de aktuella programvarorna.
SketchUp Free är ett gratisprogram som körs direkt i din webbläsare (inte att förväxlas med Sketchup Pro som kostar ca 700 USD). Då programmet körs direkt i din webbläsare så krävs en stabil och varaktig internetanslutning för att du ska kunna använda det. Photoshop CC kan i vissa fall köpas till kraftigt reducerat studentpris.
Mer information om regler och villkor för Adobes studentlicenser finner du här.
Om du redan nu är intresserad av att införskaffa kursens litteratur så finns den längst ner i kursplanen. Kursplanen finner du under punkt 3 "Börja kursen" här ovan. Observera att delar av kurslitteraturen är reviderad från och med starten av vårterminen 2024. Det kommer ofta frågor om man istället kan använda någon annan bok inom ämnet och visst är det möjligt. Inom ämnet digital bild finns det 1000-tals boktitlar ute i handeln. Många är väldigt bra medan andra enligt oss har brister. Vi som jobbar i kursen har självfallet inte koll på alla titlar och vi kan därför inte svara på frågor av karaktären "kan jag använda mig av boken XXX istället för den kursbok ni rekommenderar". I vissa fall går det säkert bra, men de hänvisningar vi kommer att göra refereras till den officiella kurslitteraturen.
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning
Andreas Olsson
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.