"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Digitala bilder

Hej och välkommen till kursen. Jag som skriver det här heter Andreas Olsson och är kursansvarig lärare på kursen. Jag vill genom detta välkomstbrev informera dig om några viktiga saker som du måste känna till innan kursen startar. Avsätt därför några minuter redan nu och läs nedanstående information så att du inte missar något viktigt. Vi ses i september!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja till din studieplats

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 19 juli 2024.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med 26 augusti till och med 2 spetember. Om du inte har registrerat dig senast den 2 september förlorar du din plats på kursen.

    Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.

    Du som blir antagen efter den 2 september måste ta kontakt med institutionen om registrering snarast, senast fem (5) dagar efter antagningen för att inte förlora din plats på kursen.

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!

    1. Jag vill aktivera mitt Umu-id
    2. Jag har aktiverat mitt Umu-id och vill registrera mig

    Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
    Hjälp hittar du här.

    Fäll ihop
  • 4. Börja kursen

    Måndag den 2 september 2024

    Tid: kl. 9:00-10:00

    Kursen startar måndag den 2 september. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kan även komma att använda oss av Zoom för digitala videomöten.

    Jag vill logga in i Canvas

    Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom

    Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens innehåll och kontaktuppgifter

    Kursen består av totalt 7 deluppgifter. I de inledande delarna reflekterar- och diskuterar vi manipulerade bilder, bland annat ur ett historiskt perspektiv. Vidare innehåller kursen moment av praktiskt arbete där programmen Photoshop CC samt SketchUp Free används. Vi utgår från att samtliga studenter har tillgång till dessa programvaror. Under kursen behandlas även juridiska frågor i relation till ämnet bild samt grundläggande bildsemiotiska begrepp.

    Begreppet digital bild behandlas alltså i ett brett perspektiv i kursen. Genom att blanda praktiskt arbete med teoretiska infallsvinklar tror vi att du som student både ska utveckla kompetenser i hur vi ser på och förstår bilder samt givetvis hur dessa bilder praktiskt framställs. Det är med andra ord inte frågan om en renodlad kurs i Photoshop, även om arbetet i det programmet sker relativt frekvent och ingår i ungefär hälften av kursens inlämningsuppgifter.

    Viktigt att notera är att kursen främst riktar sig till lärare och pedagoger som arbetar med digital bild, exempelvis i gymnasiets kurser om digitalt skapande.

    Kontaktuppgifter
    Har du fortfarande frågor kring kursens innehåll är du varmt välkommen att kontakta mig som kursansvarig lärare Andreas Olsson.

    Har du studieadministrativa frågor (exempelvis om din antagning) så kontaktar du vår studieadministration på studadm.edusci@umu.se

    Fäll ihop
  • Kursens upplägg

    Innan jag beskriver kursens upplägg vill jag passa på att nämna terminens första dag och vad som kommer att ske då. Mellan 09:00-10:00 den 2 september 2024 kommer jag vara inloggad i Canvas och vara behjälplig med att svara på frågor från er studenter. Närvaro vid detta tillfälle är helt frivillig och det kommer inte vara någon föreläsning i traditionell mening. Men ta gärna chansen att ställa frågor till oss lärare som under denna tid kommer kunna svara direkt. Dock är det viktigt att alla studenter så snart som möjligt efter kursstart loggar in i lärplattformen ”Canvas” och försöker göra er hemmastadda i den plattformen. Under terminen förväntas du logga in i Canvas minst veckovis (gärna oftare) för att ta del av anslag och övrig information som vi lärare skriver där. Observera att den 15 januari är den absolut sista dagen att registrera dig på kursen. Gör du inte det förlorar du din studieplats i kursen och en reserv kommer erbjudas din studieplats. Mer om detta kan du läsa under rubriken ”Registrera dig på kursen”.
     
    Kursen Digitala bilder ges på kvartsfart (25% studietakt). Att läsa en kurs med 25% studietakt innebär ca 10 timmar studier per vecka eller drygt en full arbetsdag per arbetsvecka. Dessa timmar är relativt jämnt fördelade på terminens 20 veckor (vilket innebär totalt ca 200 timmars tidsinvestering i kursen).
     
    Som du säkert redan vet ges kursen på distans, helt utan fysiska träffar. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand genom de resurser du kommer att finna i Canvas. Resurserna består bland annat av inspelade instruktionsfilmer, övningskompendium och diskussionsforum. Att vara aktiv i diskussionsforumen är något jag redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens 20 veckor kommer du säkert ha en hel del frågor och då är det väldigt viktigt att vi lärare får möjlighet att hjälpa dig. Däri ligger ett stort ansvar att du som student vågar fråga om hjälp när det dyker upp något du inte förstår.
     
    Vår erfarenhet säger oss också att det är viktigt att ni studenter hjälper varandra när så är möjligt. Tyvärr är verkligheten den att vi lärare i kursen inte kommer att ha möjlighet att dagligen gå in i forumen för att besvara eventuella frågor, och då blir hjälp och support mellan er studenter extra viktig. Det är också centralt att frågor behandlas i de för kursen avsedda forumen och inte via mailkonversation direkt till någon av kursens lärare. Genom att använda kursens forum kan flera lärare men också ni studenter hjälpas åt att besvara det som efterfrågas. Dessutom kan forumen användas som en kunskapsdatabas under hela terminen. Kanske är din fråga redan ställd och besvarad av någon av oss lärare?

    Fäll ihop
  • Kurslitteratur och programvaror

    Under kursen kommer vi att jobba en hel del med Photoshop CC. 3D programmet SketchUp Free behandlas även i ett av kursens avsnitt. Vi förutsätter att alla som läser kursen har tillgång till den programvara som kursen behandlar. Vi som utbildningsanordnare har tyvärr ingen möjlighet att bistå med licenser för de aktuella programvarorna.

    SketchUp Free är ett gratisprogram som körs direkt i din webbläsare (inte att förväxlas med Sketchup Pro som kostar ca 700 USD). Då programmet körs direkt i din webbläsare så krävs en stabil och varaktig internetanslutning för att du ska kunna använda det. Photoshop CC kan i vissa fall köpas till kraftigt reducerat studentpris.

    Mer information om regler och villkor för Adobes studentlicenser finner du här. 

    Om du redan nu är intresserad av att införskaffa kursens litteratur så finns den längst ner i kursplanen. Kursplanen finner du under punkt 3 "Börja kursen" här ovan. Det kommer ofta frågor om man istället kan använda någon annan bok inom ämnet och visst är det möjligt. Inom ämnet digital bild finns det 1000-tals boktitlar ute i handeln. Många är väldigt bra medan andra enligt oss har brister. Vi som jobbar i kursen har självfallet inte koll på alla titlar och vi kan därför inte svara på frågor av karaktären "kan jag använda mig av boken XXX istället för den kursbok ni rekommenderar". I vissa fall går det säkert bra, men de hänvisningar vi kommer att göra refereras till den officiella kurslitteraturen.

    Återigen, varmt välkommen till kursen!
    Med vänlig hälsning
    Andreas Olsson

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Se på digitala studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar via Zoom den 27–30 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans

    Här ser du datum och tid för varje föreläsning

     

    Fäll ihop
  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

    Fäll ihop
  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)