TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till kursen Digital tjänsteutveckling! Du är antagen till kursen, men innan du kan börja måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra för att börja på kursen samt hur och när. Du kan även läsa mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver kan du höra av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Självregistrering i Ladok
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig i Ladok i samband med kursstart. Registreringen är öppen 13–20 januari 2025. För att behålla din plats måste du registrera dig senast den 20 januari.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till Studentsupport Informatik innan sista dag för registrering. Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt.
För att kunna registrera dig i Ladok krävs det att du är antagen till kursen och att du har ett så kallat Umu-id samt ett lösenord. I samband med att du fick ditt antagningsbesked, fick du också information om hur du aktiverar denna användare.
När du är inloggad i Ladok, kan du registrera dig på nya kurser, se dina resultat och uppdatera dina kontaktuppgifter. Du loggar in via ditt lärosäte, Umeå universitet. Se en film om hur du registrerar dig via Ladok.
När du är inloggad på Studentwebben kan du se dina kurser, scheman och länkar till kursplan, litteraturlista, välkomstbrev och Canvas.
På Studentsupport Informatiks Canvassajt finns vägledning och viktig information för dig under dina programstudier. Se till att du aktiverat aviseringar till din e-post från den här webbplatsen så att du inte missar någon viktig information!
Kontakta studentsupport.informatik@umu.se innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.
Lärplattform
Kommunikationen mellan studenter och lärare kommer främst att ske via lärplattformen Canvas. Därför är det nödvändigt att du har tillgång till en dator och internetuppkoppling med god överföringshastighet. I lärplattformen kommer du att få tillgång till kursens aktiviteter såsom information om kurslitteratur, uppgifter, inlämning, föreläsningar och diskussionsforum.
För att logga in i Canvas måste du ha aktiverat ditt Umu-id. Mer information om Canvas och Umu-id hittar du på Studentwebben. När du registrerat dig på kursen och loggat in i Canvas med ditt Umu-id kommer du att se kursen. Kurssajten öppnar i samband med kursstart.
Du måste vara registrerad för att kunna följa kursen och få dina resultat registrerade under kursen.
Hej och hjärtligt välkommen till kursen Digital tjänsteutveckling.
Vi som undervisar på den första kursmodulen, Artificiell intelligens i samhället, 7,5 hp, är jag Karin Danielsson och Leif Sundberg.
Denna kursmodul handlar väsentligen om kunskap och förståelse om artificiell intelligens i samhället, där AI ses både som en teknik i sig och som en del av samhällets utformning.
Särskilt fokus läggs vid digital kommunikation och medieproduktion samt etiska problem inom AI-området. Bland annat kommer ni att får arbeta i ett studentprojekt där ni studerar etiska problem i ett samhälle som genomsyras av AI-teknik.
Veckan före kursmodulens start kommer jag att publicera kurssidan i Canvas så att den är åtkomlig för er.
Jag ser väldigt mycket fram emot att genomföra denna kurs med er.
Hälsningar
Karin Danielsson
Om du har frågor om kursens innehåll och upplägg är du välkommen att kontakta kursansvarig lärare:
Karin Danielsson karin.danielsson@umu.se
Frågor av administrativ karaktär såsom registrering och intyg kan du ställa till vår studentsupport:
studentsupport.informatik@umu.se
Vi önskar dig varmt välkommen till kursen!
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.