TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Grattis! Du har blivit antagen till kursen Datavetenskapens grunder vid Umeå Universitet HT20. I välkomstbrevet hittar du information som är värdefull innan kursstarten. Om du har frågor hittar du kontaktinformation längre ner. Vi önskar dig varmt välkommen till kursen och hoppas på att du kommer trivas hos oss i Umeå och på Institutionen för Datavetenskap!
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Registrering sker på studentvebben.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på studentwebben innan kursstart.
Det kan du göra från och med 2021-01-11 till och med 2021-01-21. Om du inte har registrerat dig innan den 2021-01-21 förlorar du din plats på kursen.
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto (UmU-id). Mer information om hur man registrerar sig på studentwebben finns på sidan https://www.umu.se/student/mina-studier/sa-funkar-studentwebben/
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
(Länka till: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/)
Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.
(Länka till: https://www.umu.se/student)
Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.
(Länka till: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/glomt-losenord-eller-anvandarnamn/)
Mer information om kursen hittar du på kurssajten som är Cambro.
Alla studenter som läser en kurs vid Umeå universitet får ett s.k. UmU-id samt ett e-postkonto med adressen UmU-id@student.umu.se. Denna e-postadress är din primära adress. Du kan ändra denna adress via portalen. Studenter som läser nät-kurser på datavetenskap eller kurser som har sin information i Cambro förutsätts läsa denna mailadress.
Som student på någon av datavetenskaps campus-kurser får du också en användare på datavetenskap och en e-post adress knuten till den csanv@cs.umu.se. Lärare på campuskurser i datavetenskap skickar all sin information till denna adress. Om du vill att mailen istället ska gå till en annan adress gör du så här:
1. Gå till sidan http://webapps.cs.umu.se/
2. Klicka på länken med namnet "Mail forwarding" och logga in med ditt cs-användarnamn och lösenord.
3. På sidan finns en rubrik "Mail forwarding" och en textruta. Skriv den mailadress som du normalt läser dina mail ifrån där. (Du kan skriva flera adresser om du vill.)
4. Klicka på knappen "Save settings" så är det klart.
Om du har mer funderingar efter att ha läst denna information kan du antingen kontakta Datavetenskaps studentexpedition via mail till studexp@cs.umu.se eller med din programstudievägledare eller datavetenskaps studievägledare.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.