"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Belastningsergonomi: Arbetsplatsanalys och riskbedömning

Du är antagen till kursen Belastningsergonomi: arbetsplatsanalys och riskbedömning, 7,5 hp vid Umeå universitet, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i vår!

Så här börjar du

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag 11 mars till och med torsdag 21 mars. Om du inte har registrerat dig senast 21 mars förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    En manual för hur webbregistreringen går till hittar du på

    https://www.umu.se/student/mina-studier/sa-funkar-studentwebben/

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara vid introduktionstillfället måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id (se längre ner i brevet).

     

  • 4. Börja kursen

    Torsdag 21 mars 2024

    Tid: Kl 08.30

    Plats: Distans via zoom

    Vid kursstart kommer vi att gå igenom kursinnehåll och inläsningsmaterial till kursträff 2, samt bemöta frågor och förväntningar av kursen.

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Det här är en kurs med alla träffar på distans online (zoom). Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand, men träffa lärare och kursare vid flera tillfällen på distans online. Tre av träffarna är obligatoriska vilket betyder att du måste vara med på träffarna för att kunna bli godkänd på kursen.

  • Träffar under kursen (preliminärt schema mindre ändringar kan förekomma)

    Torsdag 21 mars, kl 08.30 - 10.30
    Introduktion av kurs och dess innehåll. Genomgång uppgifter

    Måndag 25 mars, kl 13.00 - 16.30
    13.00 - 14.30 Uppföljning biomekanik. Introduktion uppgift – biomekanik
    Paus: 14.30-15.00
    15.00 - 16.30 Introduktion uppgift – cirkulatorisk belastning 

    Måndag 8 april, kl 13.00 - 14.30 Biomekanik examination (Obligatorisk)
    Paus: 14.30-15.00
    Måndag 8 april, kl 15.00 - 16.30 Arbetsfysiologi och arbete med hög fysisk belastning

    Torsdag 11 april, 08.30 - 10.00 Riskanalys, riskbedömning och värdering av risk samt vibrationer
    Paus: 10.00-10.30
    10.30 - 12.00 Att mäta belastning i arbetslivet

    Torsdag 2 maj, 10.30 - 12.00 Examination cirkulatorisk belastning (Obligatoriskt)

    Fredag 3 maj, 8.30-10.00 Metoder att mäta fysisk exponering i arbetet 
    Paus: 10.00-10.30
    10.30 - 12.00 Praktiska exempel på mätinstrument och åtgärder 

    Torsdag 30 maj (Obligatorisk)
    10.00 - 12.00 Seminarium; arbetsplatsanalys och riskbedömning
    12.10 - 13.10 Lunch
    13.00 - 14.30 Seminarium; arbetsplatsanalys och riskbedömning 
    14.30 - 15.00 Fika
    15.00 - 15.30 Avslutande frågor
    15.30 - 16.00 Kursutvärdering

    På träffarna kommer både teoretiska och praktiska moment att genomföras. De obligatoriska momenten i kursen består av examinationer. Tiden mellan träffarna hittar du allt du behöver för kursen på lärplattformen Canvas. Där kan du även prata med din lärare och dina kursare.

    Denna kurs är en fristående kurs, som även är valbar inom masterprogrammet för fysioterapi och arbetsterapi, Umeå universitet, samt magisterprogrammet Arbetsliv och hälsa, Umeå universitet.

  • Kursansvarig

    Åsa Svedmark
    090-786 6182

    e-post: asa.svedmark@umu.se

    Se även kontaktformulär längre ner på sidan!

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)