"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Anställningsavtalets rättsliga reglering

Du är antagen till kursen Anställningsavtalets rättsliga reglering.  Här hittar du viktig information om vad du behöver göra innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här, så hör av dig till oss via kontaktformuläret längst ned på sidan. Vi ses i januari!

Så här börjar du

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig på StudentLadok innan kursstart. Webbregistreringen öppnar 8 januari och funktionen kommer att vara öppen till och med 16 januari.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Om du blivit antagen till kursen men varit registrerad på den förut måste du kontakta kursens studieadministratör för att kunna registrera dig. Kursadministratör: Anna Strid.

    Kursen startar måndagen den 15 januari kl.10 i SAM.G.515.

  • 4. Börja kursen

    Måndag 15 januari, 2024

    Tid: 10.00

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Välkommen till kursen Anställningsavtalets rättsliga reglering 15 hp!

    Kursstart m.m.:

    Måndag den 15 januari kl 10 i SAM.G.515. Kursstarten inleds med att vi klarar av en del praktiska saker som upprop/registrering, gruppindelning och allmän information om kursen.
    När ni har registrerat er på kursen kommer ni att komma åt kursportalen på Canvas.

    Vid introduktionen lämnas en hel del allmän information om kursen som är viktig att känna till bl.a. en genomgång av hur kursen kommer att examineras (och som inte i sin helhet kan upprepas och i vissa fall inte heller redovisas på hemsidan). Vid kursintroduktionen kommer vi att gå igenom den avslutande examinationsuppgiften, hur den är upplagd och vilka krav samt förväntningar som finns gällande examinationer. Ni kommer dessutom att arbeta med en introduktionsuppgift. Jag ser det därför som mycket viktigt att närvara vid kursintroduktionen.

    Till den första sammankomsten som bl.a. handlar om arbetsmarknadens omvandling önskar jag att ni har repeterat grundläggande kunskaper om särskiljandet mellan uppsägning på grund av arbetsbrist och uppsägning på grund av personliga skäl mot bakgrund av de lagändringar som trädde i kraft 1 oktober 2022. Framförallt är det följande regler som jag anser det viktigt att ni har gått igenom på grund av de lagändringar som vidtagits i LAS: 2b§, 5a§,7§,7a +7b§, 22§ och 34 § LAS.

    Jag önskar även att ni har last igenom Arbetsdomstolens dom AD 2011 nr 30. Uppmärksamma särskilt vad som står i domskälen samt notera vad ni kan utläsa om förhållandet mellan 7 och 22 §§ i LAS i domen. Uppmärksamma domstolens argumentation i domskälen och fundera över vilka konsekvenser domslutet kan få för arbetsgivares flexibilitet och arbetstagares trygghet grundad på lång anställningstid.

    Det ligger en dugga i början av kursen som ska kontrollera att ni har de grundläggande kunskaperna om uppsägningsorsakerna arbetsbrist och personliga skäl.

    Undervisningens uppläggning m.m.:

    Undervisningen sker i form av föreläsningar, övningar/seminarier. För seminarierna gäller obligatorisk närvaro (enligt närmare anvisningar som meddelas vid kursstarten).

    Undervisningens innehåll i stora drag framgår av schemat. Kurslitteraturen framgår av kursplanen. Observera att Du behöver tillgång till lagtext i form av exempelvis lagbok eller annan lämplig lagtextsamling (t.ex. Arbetslagstiftning 2023). Användning av äldre lagböcker sker på ”egen risk”.

    För att få ett så stort utbyte av undervisningen som möjligt bör Du förbereda Dig genom att läsa igenom relevanta avsnitt i kurslitteraturen och det material som ligger under varje flik på Canvas inför respektive undervisningstillfälle. Särskilt viktigt är det att Du förbereder Dig (enligt de anvisningar som lämnas) inför seminarier som är examinerande och därmed kräver aktiv medverkan.

    För kursen finns en hemsida på Canvas. Du bör regelbundet (åtminstone en gång i veckan) gå in på hemsidan för att kontrollera om ny viktig information eller nytt material har lagts ut.

    Kursansvarig lärare Carin Ulander-Wänman, tel. 090-786 71 15, carin.wanman@umu.se

     

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)