Högskoleutbildning skall i allt högre grad svara mot de kunskaper, färdigheter och attityder som efterfrågas av arbetsliv och samhälle. För att utveckla förmågan till självständighet, kunskapsutveckling, kritisk bedömning och problemlösning behöver undervisningen genomföras studerandeaktivt.
Casemetodik och problembaserat lärande är två former av studerandeaktiv undervisning som blivit allt vanligare inom högskolan. Kursen syftar till att du som universitetslärare ska utveckla din handlingsberedskap att utveckla och bedriva studerandeaktiv undervisning.
Citat från tidigare deltagare
"Av de UPL-kurser jag gått var detta helt klart den bästa. Den direkta kopplingen till min lärarroll och kurserna jag är på gjorde att man kunde reflektera över uppläggen på sina egna kurser kopplat till PBL och Case på ett bra sätt"
"PBL och Casemetodik skapar många möjligheter för studentaktivt lärande som jag skulle vilja testa. Dock tycker jag fortfarande att det känns lite läskigt jämfört med mer traditionell (lärarstyrd) undervisning. Men mycket av det tror jag löser sig efter lite praktisk övning"
Vid återbud tre veckor före kursstart eller senare debiteras institutionen en administrativ avgift på 5000 kr. Detta gäller också om deltagaren inte dyker upp vid kursstart (utan giltig frånvaro) eller gör ett tidigt avbrott.