Forskare och lärare inom pedagogiskt arbete med inriktning mot lärarutbildningen från ett kritiskt, tvärvetenskapligt perspektiv
Jag disputerade 2017 vid Umeå universitet, Institutionen för språkstudier och Forskarskolan i Utbildningsvetenskap, med en avhandling i Sociology of Education. Avhandlingen, Logics and Politics of Professionalism: The case of university English language teachers in Vietnam, handlar om att förstå dynamiken mellan professionalism för engelska lärare (i högre utbildning), lärarkunskap, och högre utbildningspolitik och praxis.
Sedan dess har jag också arbetat med andra områden: kritisk pedagogik, inkluderande utbildning, genus, och internationalisering.
Forskningsintressen: lärarprofession, lärares professionalism, lärarkompetens, lärares autonomi, kritisk pedagogik, det flerspråkiga klassrummet, policyer för utbildning.
Akademiska examina:
Fil.dr. (2017): Institutionen för språkstudier och Forskarskolan i Utbildningsvetenskap, Umeå universitet, Sverige
Masterexamen (2004): School of English och School of Education, University of Nottingham, Storbritannien
Kandidatexamen (2001): College of Foreign Languages, Vietnam National University, Hanoi, Vietnam
Granskare/medlem i redaktionell granskningsnämnd för flera internationella tidskrifter inom området
Lärarutbildning – engelska
Meriterad lärare, Umeå universitet
Pågående Lärarutbildning projekt: Teacher mobility and English Language Teacher Education Internationalisation (Mai Trang Vu, John Vincent Baker, Umeå University & Emina Jelešković, International University of Sarajevo). Projektet stöds av Lärarhögskolan och Institutionen för språkstudier.
Projekt i urval:
. Council of Europe ECML "Developing competences for democratic culture for young learners through language education". Project member
. Council of Europe ECML "Building blocks for planning language-sensitive teacher education". Associate partner/Nominated representative (Sweden)
· EU Project "All means All" on Inclusive Education. Book chapter Co-author
. Umeå University, Umeå University Library. Project "PhD Support" - A project to support PhD students at Umeå University with Academic Literacies and scientific communication, 2017-2018. Project initiator/designer/co-developer
· Vietnam Ministry of Education (with Pearson). English Textbooks for Lower Secondary Education (Grades 6-9), New series, 2011-2015. Textbook series Co-author
. US Department of State, US Government International Visitor Leadership Program (IVLP), 2012. Nominated representative (Vietnam)
· Vietnam Ministry of Education. Vietnam English Language Teacher Competency Framework, 2009-2012. Project member
. National Geographic Learning | Cengage Learning. 'Our World' textbook series, 2012. International Textbook reviewer
· Vietnam Ministry of Education. National Curriculum Framework for Secondary English Teacher Education, 2011-2012. Project member
· British Council. Young Learners English Teaching, Training-of-Trainers (ToT). East Asia. 2009-2012. Project member/Teacher Trainer
· Temasek Foundation & National University of Singapore. Teacher Education Materials development, ASEAN countries, 2009-2010. Project member/Policy leader (Vietnam)