Jag är anställd som lektor i svenska med didaktisk inriktning, vilket innebär att jag mest ägnar mig åt att undervisa och forska i svenska/nordiska språk, ofta med anknytning till läraryrket.
Mitt främsta intresseområde omfattar skriftligt språkbruk och textanvändning i verksamheter som skola, myndighet och yrkesliv i allmänhet. Jag disputade 2017 i svenska på en avhandling om barnavårdsutredningar. I det projektet studerade jag barnavårdsutredningar ur ett genreanalytiskt och maktkritiskt perspektiv, och även om fokus låg på de skriftliga texterna undersökte jag också de miljöer där texterna skrivs. På senare tid har jag studerat mottagande av skriftlig myndighetskommunikation, elevers skrivande och lärares skriftpraktiker i yrket.
Utöver forskning och undervisning har jag uppdrag som biträdande studierektor för svenska/nordiska språk vid institutionen för språkstudier. Tidigare har jag också haft uppdrag i olika nämnder i högre utbildning, bland annat som doktorandrepresentant i fakultetsstyrelsen för konst och humaniora (Linnéuniversitetet) mellan 2013 och 2016.
Min undervisning är inom svensklärarutbildningen och inom Svenska/Nordiska språk. Jag undervisar exempelvis i textanalys, grammatik samt akademiskt och yrkesorienterat skrivande. Därtill handleder jag uppsatser på grund och avancerad nivå i Svenska/Nordiska språk och inom ämneslärarutbildningen i svenska.