Jag är universitetslektor och docent i pedagogik. I mitt arbete undervisar, handleder och forskar jag främst inom idrottspedagogik.
Jag är universitetslektor och docent i pedagogik. I mitt arbete undervisar, handleder och forskar jag inom idrottspedagogik. Min undervisning sker främst inom det Idrottsvetenskapliga programmet, Tränarutbildningen och Ämneslärarutbildningen med inriktning mot idrott och hälsa.
I min forskning intresserar jag mig för de socialisationsprocesser genom vilka individer formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Min forskning är inriktad på olika delar av idrottsfältet och bygger i stor del på kvantitativ data. Några av de forskningsprojekt som jag är involverad i är:
Idrottslärares föreställningar om yrket och ämnet. Där vi med utgångspunkt i teorier om yrkessocialisation longitudinellt undersöker hur idrottslärarstudenters förställningar om yrket och ämnet utvecklas under och efter utbildningen.
Idrottslärarstudenters kunskapsutveckling. Där vi undersöker vilken praktisk kunskap, uttryckt som didaktiska milstoplar, studenter utvecklar under sin utbildning, samt vilken inspirations som finns till dessa.
Idrotts och motionsvanor. Där vi undersöker hur idrotts och motionsvanor förändras och utvecklas bland barn, ungdomar och vuxna i Sverige.
Resultaten från dessa projekt, och från tidigare forskning publiceras primärt i Pysical Education and Sport Pedagogy, Sport, Education and Society, Sport in Society, Journal of Physical Education and Sport och Journal of Teaching in Physical Education.
Jag disputerade 2014 i Idrottsvetenskap inom den Nationella forskarskolan i Idrottsvetenskap med anställning vid GIH i Stockholm. Avhandlingen handlade om framväxten av idrottsprofilerade utbildningar i Sverige och vilka elever och lärare som deltog i dessa. Efter avhandlingen har jag varit verksam vid Umeå universitet där jag för nuvarande har ett forskningslektorat med inriktning mot skolämnet Idrott och hälsa.