Mitt lektorat är inriktat mot relationer mellan lärande, undervisning och informationsteknologi. Jag arbetar med frågor som: 1) hur påverkar samhällets digitalisering vad vid lär oss och hur vi lär? 2) vilka är konsekvenserna för vad vi undervisar om och hur vi undervisar?
Jag har bl.a. arbetat med projekt som handlat om design av simuleringsmiljöer i sjukvårdsutbildning (avhandlingen), didaktisk design i 1:1-skolor (postdok), digital kompetens för lärare och fjärrundervisning på grundskolenivå.
Jag har även arbetat med pedagogiskt utvecklingsarbete med stöd av informationsteknologi gentemot olika institutioner här vid Umeå universitetet.
Mina undervisningsuppdrag inkluderar handledning av examensarbeten för lärarstudenter samt kurser och inslag på kurser som på olika sätt behandlar just relationer mellan lärande, undervisning och informationsteknologi (ex. Digital kompetens och lärande & Datorspel och Lärande).
Jag har arbetat vid Umeå universitet sedan 2005. Först vid Pedagogiska institutionen fram till 2014 och därefter vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap. I februari 2013 disputerade jag i pedagogik.
Informed design of educational technologies in higher education: enhanced learning and teaching, Hershey, PA: Information Science Reference 2012 : 167-192
Procedia - Social and Behavioral Sciences: vol. 46, 4th World Conference on Educational Sciences (WCES-2012) 2-5 February 2012 Barcelona, Spain, Elsevier 2012 : 2825-2831
Söderström, Tor; Häll, Lars-Olof; Ahlqvist, Jan; et al.