Helene Ärlestig är professor i utbildningsledarskap och docent i pedagogik.
Helene Ärlestig disputerade december 2008 med en avhandling i pedagogik med titeln Communication between Principals and Teachers in Successful Schools. Hon har arbetat som utbildningsledare på Centrum för skolledarutveckling sedan 1997. Helene har innan dess arbetat som rektor i grundskolan.
Helenes forskningsintresse kretsar kring skolledares roll och uppdrag och innefattar bl.a. rektorers kommunikation, rektorers användning av tid, pedagogiskt ledarskap, professionalitet och systematiskt kvalitetsarbete. Just nu kretsar forskningen kring myndigheternas roll i relation till den lokala skolan samt hur man kan förstå styrkedjan ur ett system thinking perspektiv. Helene leder en forskningsgrupp som studerar hur skolans styrning ser ut och hur förändringar på såväl nationell som lokal nivå påverkar roller och relationer. Under våren 2019 kommer vi att börjat samla in data från två medelstora kommuner. att ut
Helene är involverad i flera internationella samarbeten. Hon är sedan länge aktiv i nätverk såsom International Succesfull School Principal Project (ISSPP) och International School Leader Development Network (ISLDN). Helene är ansvarig för den svenska delen i det nystartade projektet World School Leadership Study (WSLS) som fokuserar på rektorers förutsättningar och hälsa.
Olof Johansson och Helene Ärlestig berättar om boken