Mun lean sámegiela doseanta, oahpaheaddji ja máŋggagielatvuođa ja čállinoahpahusa dutki. Jag är docent i samiska och jag forskar på flerspråkighet och skrivundervisning.
Lean sámegiela doseanta Ubmi universitehtas. Mun barggan sámegiela oahpaheaddjin ja dutkin Ubmi universitehtas. Mu áigeguovdilis dutkanprošeavttat kártejit, guorahallet ja govvidit čállinoahpahusa ja čálamáhtu skuvlakonteavsttain Sámis, máŋggagielat čálamáhtolaš geavadiid mánáidgárddis/eatnigiela oahpahusas ja stoahkama ja duhkoraddama rolla giellaoahpahusas, ja gielladiđolašvuođa sámeoahpahusas. Okta oktasaš ulbmil buot mu ovttasbargoprošeavttain lea gávdnat ođđa oahpahusvugiid maiguin sáhttá nannet čállin- ja lohkanmáhtu unnitlogugielas. Dán barggu dagan ovttas oahpaheddjiiguin ja eará pedagogalaš bargiiguin geaid máhtut ja oainnut leat guovddážis mu dutkamušas. Dasa lassin mu dutkanberoštumit leat teorehtalaš syntávssalaš dutkamuša ja virtuála oahpahusa bealde.
Jag är docent i samiska och undervisar nordsamiska vid Umeå universitet i Sverige. Min aktuella forskning undersöker skrivundervisningen i samiska skolkontexter, litteracitetspraktiker i flerspråkig förskola och skola, lekens och spelens roll i språkundervisning samt språkmedvetenhet i samisk undervisning. Ett av målen med de pågående kollaborativa forskningsprojekt är att, tillsammans med lärare och pedagoger, hitta sätt att stärka skrivviljan och kunskaperna hos samisk ungdom, att kartlägga litteracitetspraktiker och kartlägga och utveckla undervisningsmetoder som stärker minoritetsspråket. Jag har också ett stort intresse att arbeta med och forska kring teoretisk syntax samt användning av språkundervisning i virtuella världar som språkstärkande undervisningsmetod.
Aktuella projekt:
LINCOSY -projekt (projektledare Pigga Keskitalo vid Laplands universitet i Rovaniemi, Finland), https://www.ulapland.fi/Saitit/Lincosy/Lincosy-pa-svenska
SKOLFI-projekt (projektledare Carla Jonsson) 2022-2024: Modersmål, minoriteter och språklig heterogenitet
Undervisningsformer och praktiker i förskola och skola med fokus på litteracitet https://www.umu.se/forskning/projekt/modersmal-minoriteter-och-spraklig-heterogenitet-undervisningsformer-och-praktiker-i-forskola-och-skola-med-fokus-pa-litteracitet/
Lärarhögskolan (projektledare Eva Lindgren och Hanna Outakoski) 2022-2024 : Språk och lek i Sápmi (en del av ett internationellt samarbetsprojekt NOWPLAY2 som koordineras från Kanada av Shelley Stagg Peterson https://www.umu.se/forskning/projekt/lek-som-redskap-for-sprak--och-litteracitetsutveckling-i-det-samiska-klassrummet/
Tidigare projekt:
Norge (projektledare Johanna Ijäs): Mánáid giella ja jurddašeapmi/Barnens språk och tänkande (https://manaidgiella.weebly.com/maacutenaacuteid-jurddascaroneapmi-ja-giella-maacutenaacuteidgaacuterddis-ja-skuvllas.html)
Norge (projektledare Torjer Olsen): ICE Indigenous citizenship and education (https://site.uit.no/ice/aboutproject/)
Vetenskapsrådets Internationella postdoc 2017-2019: Hur stödjer undervisningen skrivande i flerspråkig arvspråkskontext? (Eng. How does teaching support writing in a multilingual heritage language context?)
Vetenskapsrådet (projektledare Kirk Sullivan) 2012-2014 : Literacy in Sápmi: multilingualism, revitalization and literacy development in the global north (https://www.umu.se/en/research/projects/literacy-in-sapmimultilingualism-revitalization-and-literacy-development-in-the-global-north/)
Mun oahpahan measta beare sámegillii, muhto muhtun háviid oahpahan nu ahte geavahan ruoŧagiela veahkkin easkaálgiid oahpahusas. Ovdalis lean oahpahan buot davvisámegiela gurssain, muhto dálážis lean dutkanluomus ja oahpahan dušše kandidáhttadásis ja masterdásis.
Nästan all min undervisning på våra kurser i nordsamiska är på samiska. Ibland har jag också uppdrag på nybörjarkurser i nordsamiska och då kan jag använda svenska som stödspråk i kommunikationen. Jag har för närvarande två forskningsuppdrag och undervisar enbart på kandidat- och masternivåer.