Jag arbetar som professor vid institutionen. I min forskning intresserar jag mig främst för frågor om hur makt och maktrelationer tar sig uttryck i utbildning och skola.
Jag är professor i pedagogik, men har även lång erfarenhet av undervisning i naturvetenskapliga skolämnen och matematik vid, främst, gymnasieskolan. Jag disputerade 2007 och min avhandling handlar om hur kön konstrueras i klassrumspraktiken samt om hur lärare kan förändra sin undervisning mot ett mer inkluderande naturvetenskapligt klassrum.
Mina forskningsintressen handlar sedan dess om normer och identitetsskapande i skola och samhälle. Frågor om makt, demokrati och delaktighet är centrala för min forskning som handlar om inkludering/exkludering, normalitet/avvikelse och jämlikhet/ojämlikhet. I mina analyser vill jag knyta samman mikro-, meso- och makronivå, dvs. involvera individ, skola/utbildning och samhälle/samhällsutveckling eftersom den politiska kontext som omger skola, klassrum och individ är avgörande för vad som händer där. Jag har undervisat i ett stort antal olika lärarutbildningskurser, bl.a. i kurser som rör identitet, sexualitet och samlevnad men också mer allmänpedagogiska kurser om bl.a. normkritisk pedagogik.
Tidigare studier har handlat om:
Vidare är jag aktiv i Pedagogiska institutionens två områden GePS och Specialpedagogik. GePS (Genus och pedagogiska processer i samhället) samlar lärare, forskare och doktorander med intresse för hur genus skapas i pedagogiska processer medan Specialpedagogik samlar lärare och forskare intresserade av specialpedagogiska frågor. Jag är också aktiv i UmSER (Umeå science education research) vid Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik (NMD) där jag tidigare hade min anställning, samt inom Diskurs-seminariegruppen som samlar forskare från olika discipliner vid UmU intresserad av olika typer av diskursanalytiska angreppssätt i forskningen.
Läs mer om Forskningsområdet GePS
Läs mer om Forskningsområdet Specialpedagogik
Läs mer om Umeå science education research (UmSER)