Jag forskar om användning av IT ur ett pedagogiskt perspektiv med tekniker som AR (Augmented Reality), VR (Virtual Reality) och AI (Artificiell Intelligens).
Min forskning fokuserar huvudsakligen på utbildningsområdet, särskilt användningen av digitala tekniker för att förbättra och omforma pedagogiska processer och metoder. Genom integration av avancerad teknik som Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR) och Artificiell Intelligens (AI) i undervisning, strävar jag efter att utforska och utvidga gränserna för lärande, från grundläggande utbildning till professionell utveckling.
Under åren har jag studerat användningen av datorer och surfplattor i skolor, med fokus på implementering och effekter på lärande och undervisning. På senare tid har jag utfört studier om användning av AR och VR-tekniker, särskilt inom högskolepedagogik, där jag har undersökt hur dessa tekniker kan anpassa och berika undervisningen, speciellt inom vetenskapliga fält som kemi.
Mina studier har även visat hur spelifiering (eng. gamification) kan fungera som en effektiv pedagogisk strategi, kombinerat med digitala verktyg och immersiva tekniker, för att skapa engagerande och interaktiva lärandeupplevelser. Forskningen utvidgar sig bortom traditionella utbildningsmiljöer, undersökande AI:s roll inom yrkessektorer som tandvård, där AI, exempelvis genom socialt intelligenta agenter (SIA), omformar patientinteraktion och klinikadministration.
Inom AI-området är min forskning del av ett bredare initiativ som syftar till att integrera AI i utbildningssektorn, främjande en tvärvetenskaplig förståelse och användning av AI i pedagogiska sammanhang.
Målet med min forskning är inte enbart att förstå utmaningarna med digital teknik i utbildning, utan också att undersöka hur dessa möjligheter kan skapa adaptiva, interaktiva och engagerande lärmiljöer som stödjer utvecklingen hos elever och yrkesverksamma. Forskningen syftar till att erbjuda insikter och praktiska lösningar för utbildningssystem och yrkesutbildningar, bidragande till en djupare förståelse av digital tekniks roll i lärandeprocesser och hur dess användning kan transformera och förbättra pedagogisk praxis och lärandemiljöer, öppna för nya möjligheter för innovation och engagemang inom utbildningssektorn. Genom att kontinuerligt studera och implementera dessa teknologier, strävar forskningen mot en framtid där utbildning kan bli mer inkluderande, anpassningsbar och framåtblickande.