"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Personalbild Erika Boström

Erika Boström

Lärare och forskare inom utbildningsvetenskap samt verksam vid Curiosum. Forskning kopplad till formativ bedömning och hur elevers problemlösningsprocess i matematik kan stödjas på ett bra sätt.

Kontakt

Verksam vid

Anknytning
Plats
Naturvetarhuset, huskropp A, plan 5, Johan Bures väg 16 Umeå universitet, 901 87 Umeå
Anknytning
Anknuten som forskare till Curiosum
Plats
Curiosum, Östra strandgatan 32 Östra strandgatan 32, 903 23 Umeå
Anknytning

Jag är universitetslektor på institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik på Umeå Universitet och tillhör forskningsmiljön UFM (Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik). Mina forskningsintressen är främst formativ bedömning och kompetensutveckling av lärare, samt forskning om hur elevers problemlösningsprocess och deras resonemang i matematik kan stödjas på ett bra sätt i undervisning. För mig är det viktigt att min forskning gör nytta och därför samverkar jag gärna med lärare och omgivande samhälle. De forsknings och utvecklingsprojekt som jag varit med i har varit praktiknära med en inriktning mot mina forskningsintressen.

Jag undervisar på lärarutbildningen och är främst inblandad i kurser som handlar om formativ bedömning (Bedömning för Lärande), men även kurser inom t.ex. matematikdidaktik.

Utöver forskning och undervisning och så arbetar jag också på Curiosom med samverkan och utveckling kopplat till Curiosums skolprogram. Jag är även projektansvarig för Utställningen Unga Forskares semifinal i Umeå.

Jag har en lärarexamen för undervisning i matematik, naturkunskap och biologi och en doktorsexamen i matematikdidaktik. Jag har tidigare arbetat många år som gymnasielärare och även några år som provutvecklare för gymnasieskolans nationella prov i matematik.

Educational Studies in Mathematics, Springer Nature 2024, Vol. 115, (2) : 125-149
Säfström, Anna Ida; Lithner, Johan; Palm, Torulf; et al.
Frontiers in Education, Frontiers Media S.A. 2023, Vol. 8
Boström, Erika; Palm, Torulf
Teacher Development, Taylor & Francis 2020, Vol. 24, (4) : 539-558
Boström, Erika; Palm, Torulf
Assessment Matters, New Zealand Council for Educational Research (NZCER) 2019, Vol. 13 : 71-90
Boström, Erika; Palm, Torulf
Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD: [Nordic Studies in Mathematics Education], Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) 2017, Vol. 22, (1) : 5-20
Andersson, Catarina; Boström, Erika; Palm, Torulf
ICT in mathematics education: the future and the realities: Proceedings of MADIF 10 The tenth research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education Karlstad, January 26–27, 2016. Göteborg: SMDF, Göteborg: 2017 : 135-144
Palm, Torulf; Andersson, Catarina; Boström, Erika; et al.
Nordisk matematikkdidaktikk, Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning 2017, Vol. 22, (3) : 25-50
Palm, Torulf; Andersson, Catarina; Boström, Erika; et al.
CERME9 : proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, European Society for Research in Mathematics Education 2015 : 3167-3168
Andersson, Catarina; Boström, Erika
Proceedings of the ninth conference of the European Society for Research in mathematics education (CERME9), Charles University in Prague, Faculty of Education and ERME 2015 : 2947-2948
Boström, Erika; Palm, Torulf
Spaces for learning: past, present and future: Proceedings of the FMSERA 30th annual symposium in Vaasa, November 6-8, 2013, Åbo Akademi University 2014 : 230-231
Boström, Erika