"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Emma Vikström

Postdoktor i historia

Kontakt

E-post
Telefon

Verksam vid

Anknytning
Postdoktor vid Institutionen för idé- och samhällsstudier Enhet: Historia
Plats
A, YA, Humanisthuset, Norra Beteendevetarhuset Umeå universitet, 901 87 Umeå

Mina forskningsintressen rör inkludering och exkludering i historiska utbildningssammanhang. I mitt nuvarande postdokprojekt undersöker jag hur rasbiologi och genus relaterades till varandra i svenska utbildningsdebatter för att inkludera och exkludera flickor och kvinnor från exempelvis högre utbildning under nittonhundratalets första hälft.

I min doktorsavhandling, Skapandet av den nya människan, undersökte jag förhållandet mellan eugenik och utbildning i den svenska pedagogen och författaren Ellen Keys (1849–1926) skrifter. I avhandlingen analyserade jag hur eugenik integrerades i Keys pedagogik som en del av hennes utbildningsmål, förslag till lärandeinnehåll och idéer om socialisering, med syftet att ”förbättra” mänskligheten.

Jag är även medredaktör för tidskriften Utbildning & Demokrati – tidskrift för didaktik och utbildningspolitik.

Nordic Journal of Educational History, Umeå: Umeå University 2024, Vol. 11, (1)
Vikström, Emma
NORA: Nordic Journal of Feminist and Gender Research, Routledge 2022, Vol. 30, (2) : 154-157
Vikström, Emma
Örebro Studies in Education, 63
Vikström, Emma
Moderna pedagogiska utopier, Huddinge: Södertörns högskola 2021 : 53-78
Vikström, Emma
Personhistorisk Tidskrift, Stockholm: Personhistoriska samfundet 2018, Vol. 114, (1) : 9-27
Vikström, Emma
Nordic Journal of Educational History, Umeå: Umeå University 2018, Vol. 5, (1)
Vikström, Emma