Elin Nilsson är lektor, docent och excellent lärare i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring och konsumentbeteende.
Elin Nilsson, PhD, är docent och lektor i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring. Elin har en stark förankring i forskning kring detaljhandel, butiksval, digital interaktion och konsumentbeteende. Hennes internationellt prisbelönta doktorsavhandling berörde vad som påverkar konsumenternas val av livsmedelsbutiker och hur olika situationer påverkar valen. I hennes postdoktorala stipendium från Handelsrådet fokuserade hon på hur online-interaktion (som gamification och sociala medier) påverkar konsumenternas köpbeteende. Elins forskning omfattar även digital servicescape, service dominant logik och co-creation. Elin är anknuten till Centrum för regionalvetenskap vid Umeå universitet (Cerum).
Hennes pågående forskningsprojekt är: "Tekniska lösningar för att underlätta konsumenters visualisering av produkter i butik", "Framtidens fysiska butiker", "Hållbar mjölkproduktion för kor, bönder och konsumenter i Norrland" samt "Konsumentbeteende och antibiotikaresistans: en hållbarhetsfråga".
Elin har publicerat i vetenskapliga tidsskrifter så som: Journal of Services Marketing, Frontiers in Sustainable Food Systems, The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, Service Marketing Quarterly, samt International Journal of Retail and Distribution Management. 2022 mottog hon USBE´s scientific award.
Elin har stor erfarenhet av att vara moderator samt föreläsa och hålla workshops för studenter samt för företag och andra intressenter. Hon brinner för retail och har en gedigen kunskap kring branschen, konsumentbeteende och digital interaktion.
Elin utnämndes 2021 till excellent lärare. Hon undervisar inom marknadsföring, handel, konsumentbeteende, forskningsmetod samt handleder uppsatser på olika nivåer.