Mina huvudsakliga forskningsintressen rör historiedidaktik och problemområden kopplade till historieförmedling i olika kontexter och praktiker med ett särskilt fokus på kontroversiella teman av politisk, kulturell och religiös betydelse. Jag intresserar mig också för historieämnets förändring över tid i den svenska skolan och historieundervisningens temporalitet.
Jag disputerade i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Umeå universitet i maj 2023. Min avhandling handlar om Sveriges nationella historiekultur och berättelser om frihetstiden och Gustav III:s regeringstid under 1800-, och 1900-talet. Projektet kan relateras till både det historiedidaktiska, historiografiska och utbildningshistoriska forskningsfältet. I avhandlingen undersöks hur frihetstiden och Gustav III:s regeringstid har framställts i svensk historiekultur och historieförmedling under perioden från 1870-talet fram till 1990-talet. I avhandlingen undersöks tre historiekulturella arenor där historia har förmedlats i samhället: historieforskning, historieläroböcker samt offentliga politiska pressdebatter. I studien undersöks relationen mellan dessa förmedlingsarenor för att se hur de sinsemellan har påverkat minnet av de två 1700-talsepokerna, i syfte att öka förståelsen för förändringen av nationella historienarrativ. I studien uppdagas hur förståelsen av epokerna har inverkat på föreställningar om demokratiseringsprocessen i Sverige och hur berättelser om epokerna har samspelat med demokratins och parlamentarismens existensberättigande.
Jag har undervisat på grundutbildningen i historia samt på olika lärarutbildningskurser. Källkritikundervisning, VFU-examinationer och handledningar av uppsatser och examensarbeten är vanliga inslag i min undervisning. Vidare undervisar jag även inom det Kompletterande pedagogiska utbildningsprogrammet (KPU), yrkeslärarutbildningen och polisutbildningen. Inom ramen för mitt lektorat i pedagogik, undervisar jag även på bedömningskurserna på de olika lärarutbildningarna.
Historia
- Historia B (campus och internet): "Uppsatsskrivande"
- Historia C (campus och internet): "Uppsatsskrivande"
Lärarutbildningskurser
- Att undervisa i historia (VFU II)
- Läraryrkets dimensioner (VFU III)
- Källkritiksmoment (Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik)
- Examensarbete
- Bedömning för och av lärande för åk 7-9 och gymnasium (UK)
- AIL – Bedömning för och av lärande i grundskolan
Yrkeslärarutbildningen
- Kunskap, undervisning lärande (KUL): "Skolväsendets historia"
- Kunskap, undervisning lärande (KUL): "Källkritik"
Kompletterande pedagogiska utbildningsprogrammet (KPU)
- Skolans uppdrag: "Skolans historia, organisation och villkor"
- Skolans uppdrag: "Källkritik"
Polisutbildningen
- "Fördjupningsarbete" (akademiskt skrivande)