Jag är professor i naturvetenskapens didaktik och FD i växtfysiologi. Jag arbetar med forskning, praktikutveckling och undervisning.
Jag är professor i naturvetenskapens didaktik och arbetar med forskning, praktikutveckling och undervisning. Min forskning är praktiknära, oftast i samarbete med lärare, och syftar till att öka kunskaperna om vilken betydelse undervisningsformer och kontext har för lärande i och intresse för naturvetenskap. Ett exempel är undervisning genom samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) som visats bidra till ökat intresse samt att eleverna når kunskap i och om naturvetenskap samtidigt som de utvecklar förmågor som gör det möjligt att ta ställning och agera i vår komplexa vardag, dvs utvecklar scientific literacy. Forskningen handlar om vilken lärarkunskap som behövs för att utveckla och stödja elever i olika undervisningsstrategier. Jag medverkar även i forskning som handlar om naturvetenskap i förskolan och grundskolans tidiga skolår. Pågående studier behandlar progression och kontinuitet inom skolans naturvetenskapliga undervisning samt didaktisk modellering kring hållbar utveckling i förskolan. Andra undervisningsformer som jag har studerat är laborativt arbete och utomhusundervisning. Jag har under perioden 2015-2021 varit ordförande i Lärarhögskolans forskningskommitté. Under åren 2019-2021 var jag ledamot i Vetenskapsrådets beredningsgrupp för ämnesdidaktik, UVK-4. Jag är redaktör i tidskriften Forskning för undervisning & lärande. Ingår även i nordisk referensgrupp för utveckling av Center of Excellence in Science Education, Danmark (2022-2028).
Utveckling av undervisning är också ett område som jag är mycket engagerad i. Jag har ansvarat för flera utvecklingsprojekt i samarbete med lärare finansierade via olika EU-projekt och Skolverkets NT-satsningen; modulen "Samhällsfrågor i naturvetenskaplig undervisning" för gymnasieskolan. Jag är även medförfattare till böcker som används i lärarutbildning och kompetensutveckling.
Jag har arbetat med lärarutbildning i naturvetenskap sedan 1997. Den undervisning jag är involverad i rör huvudsakligen forskarutbildning, men jag medverkar även i didaktiska kurser samt handleder lärarstudenters examensarbete. Jag har gymnasielärarexamen i biologi, kemi och naturkunskap och disputerade 1995 i Växtfysiologi vid UmU.