Min nuvarande postdoktjänst är en del av projektet Kritiskt tänkande, social tillhörighet och demokratiskt deltagande: Yrkeselevers medborgarbildning och lärares undervisning.
Syftet med projektet är att undersöka vilken medborgarbildning yrkeselever får under sin treåriga gymnasieutbildning, med särskilt fokus på hur undervisningen i historia kan stödja elevers utveckling till kritiska samhällsmedborgare. En viktig del av projektet är att undersöka vad lärare anser vara viktigt innehåll och hur undervisningen bör utformas för att främja yrkeselevernas medborgarbildning.
Under 2023/2024 har jag haft ett stipendiumfinaserad postdok från Ridderstads stiftelse för historisk och grafisk forskning.
Projektet handlar om en tematiskt inriktad analys av de bärande idéerna i tidskriften Tidevarvet mellan 1924 och 1936. Fokus ligger på tre centrala teman: diskussioner om befolkningsfrågor, kvinnorfrågor samt bildningsfrågan. Genom att undersöka hur dessa frågor behandlades och utvecklades under perioden, kartläggs även de positioneringar Tidevarvet intog och de idéer som tidskriften gav uttryck för. Analysen sätts också i ett större samhälleligt och medialt sammanhang, där Tidevarvet relateras till samtidens bärande idéer och jämförs med dagspress och andra ledande kvinnotidskrifter.
Jag har en bakgrund inom undervisning i historia på både grund- och avancerad nivå. Inom ramen för grundutbildningen har jag handlett uppsatser både på campus och på distans, samt agerat som examinator för uppsatser på B-nivå. På avancerad nivå har jag handlett examensarbeten inom lärarutbildningen.
Jag har också haft kursansvar för kurser inom lärarutbildningen. Som VFU-examinator har jag genomfört ett flertal VFU-besök på grundskolor och gymnasieskolor i Umeå och Örnsköldsvik.
I historia har jag undervisat på flera kurser som spänner över svenska social- och ekonomisk historia, genusteori, samt utbildningens relation till klass, genus och etnicitet. Undervisningen har inkluderat både föreläsningar, seminarier och tentamensrättning.