"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Anna Loden

Efter 25 år som gymnasielärare forskar jag nu om hur elever söker naturvetenskaplig information online, med fokus på digitala färdigheter, AI-verktyg som ChatGPT och att förbättra sökstrategier.

 

 

Kontakt

E-post
Telefon

Verksam vid

Anknytning
Plats
Naturvetarhuset, huskropp A, plan 5, Johan Bures väg 16 Umeå universitet, 901 87 Umeå

Efter att ha deltagit i den digitala revolutionen inom lärandet har jag ställt många frågor kring hur denna digitala miljö påverkar elevers kunskaper. Min forskning undersöker hur digitala förmågor och ämneskompetens påverkar deras sökstrategier och informationshantering online. Jag började med att studera hur elever resonerar kring sina digitala förmågor och hur de gör när de googlar, men nu fokuserar jag mer på deras användning av AI-verktyg som ChatGPT. Hur tänker elever kring sin selektiva exponering av information på nätet och i sociala medier? Hur fungerar deras epistemiska uppfattningar? Hur ser det ut när elever arbetar med naturvetenskapliga frågor och kontroverser när nätet är den viktigaste källan för information? Genom att analysera deras navigering i digitala miljöer strävar jag efter att hitta sätt att förbättra deras sökstrategier och fördjupa deras naturvetenskapliga kunskaper. Målet är att ge eleverna verktyg att bättre orientera sig i informationsflödet och utveckla en starkare medborgarkunskap i naturvetenskap. Här en liten länk till mina första stapplande steg som doktorand och digitala hjälpmedel (Powtoon). Mitt första år som forskande fröken kan studeras här i issu.

 

 

European Conference on Educational Research, Glasgow, UK, August 22-25, 2023
Lodén, Anna; Lönngren, Johanna; Ottander, Christina
Eridob22: 13th Conference of European Researchers in Didactics of Biology, University of Cyprus, Nicosia, Cyprus, August 29-September 2, 2022, University of Cyprus 2022 : 67-67
Lodén, Anna; Lönngren, Johanna; Ottander, Christina